Wie blijft doen wat hij altijd heeft gedaan, krijgt steeds minder!

Zeven manieren om e-mailings interessant te houden

Duidelijke taal scoort beter

Duidelijke taal scoort beter

E-mail is een snel medium. De ontvanger kijkt even en als jouw mail niet direct duidelijk is, wordt hij verwijderd. Mensen melden zich vaker af dan aan voor een nieuwsbrief. Ik ken geen cijfers, maar krijg veel aanwijzingen dat het aantal e-mailabonnees bij de meeste bedrijven krimpt. Daarvoor zijn diverse redenen aan te voeren. Ten eerste neemt de concurrentie toe. Er zijn steeds meer bedrijven die aan content marketing doen. De spoeling is dunner dan voorheen. Je moet er dus duidelijk uit springen om je lezers te blijven boeien. Ten tweede verschuift de aandacht van mensen naar sociale media. De belangrijkste reden is echter dat de lezer de inhoud niet interessant genoeg vindt.

Zeven manieren om e-mailings interessant te houden

1. Creëer waarde voor de lezer
Checklists, tips, onderzoek, blogs en andere content worden het best gewaardeerd. Dit soort content levert de hoogste openingspercentages op. Een e-mailing met een blog als eerste artikel heeft bij mij een openingspercentage van rond de 50%. Een e-mailing met een aanbod voor een nieuwe training of de presentatie van een nieuw boek hooguit 30%. Hoe je waarde creëert en blogs schrijft, heb ik uitvoerig beschreven in het vorige hoofdstuk.
Bij webshops doen prijsaanbiedingen het heel goed. Bijzondere aanbiedingen zorgen ervoor dat abonnees de e-mailings graag openen en zich niet afmelden.

2. De onderwerpregel maakt het verschil

De onderwerp regel is de meest bepalend factor voor de kans om geopend te worden. Daarom een paar belangrijke tips voor het schrijven van onderwerpregels
De onderwerpregel…
…. houdt een belofte in
…. belooft je wijzer te maken, geld op te leveren of zorg weg te nemen
…. is heel simpel en voor iedereen direct duidelijk
…. is kort. Streef naar 60 tekens, maximaal 75
…. mag best in de gebiedende wijs staan
…. gaat over de lezer en niet over jou (geen “wij” of “ons”)
…. wordt gevolgd door een snippet tekst (teaser of pre header)

3. Stuur een pretest met twee verschillende onderwerpregels

Wat jij of ik een goede onderwerpregel vinden is niet zo belangrijk. Wat de ontvanger opent wel! Bedenk daarom twee verschillende onderwerpregels Stuur vervolgens eerst van beide varianten een paar honderd stuks weg en check de openingspercentages. De rest van de e-mail abonnees krijgt direct daarna de best scorende versie. Laat collega’s raden welke versie wint. Maak er een wedstrijdje van wie het resultaat het meest goed voorspelt. Dat zorgt ervoor dat het belang van onderwerpregels gaat leven en je er steeds beter in wordt. Bij de meeste e-mailsoftware is zo’n pretest eenvoudig in te stellen. Bij het pakket dat ik gebruik (Mailplus) is het mogelijk de winnende versie automatisch te versturen zodra het systeem de winnaar herkent.

4. De bovenkant moet direct aanspreken

Als je een e-mail opent beslis, je in enkele seconden of je serieus gaat lezen of niet. Je hebt dan alleen de bovenkant gezien. Als jouw huisstijl een groot deel van de bovenkant in beslag neemt, heb je een probleem. Je loopt het risico dat men je mailing wel opent maar niet leest. Zet daarom je bedrijfsgegevens onderaan en kom bovenaan direct to the point. Je kunt inleidende zinnen om de lezer op te warmen gerust weglaten. Dat past niet bij e-mail. Er zit namelijk niemand op jouw nieuwsbrief te wachten.

5. Maak je e-mailing scanbaar

Mensen die hun e-mail bekijken, hebben vaak veel meer mailtjes in hun inbox. Ze bekijken de e-mail eerst even kort op een smartphone. De ontvanger heeft dan drie mogelijkheden
– Direct lezen: die kans is niet zo groot of de lezer moet echt alle tijd hebben
– Bewaren voor later: daarvoor moet de ontvanger de inhoud kunnen scannen
– Weggooien: het gevolg van een negatieve scanervaring
Bij het scannen, moet je vooraf goed nadenken over de vragen die in het hoofd van de ontvanger opkomen bij het openen van de e-mail. Als je in de kopjes antwoord geeft op die vragen, ben je al een heel eind.

6. Gebruik beeld

Een mens krijgt zoveel tekst aangeboden, dat bijna alle tekst alleen nog maar bekeken wordt. Kijken gaat namelijk veel sneller dan lezen. Er worden veel verschillende getallen genoemd, maar ga er maar van uit dat mensen visuele content en infographics meer dan 100.000 keer sneller opnemen dan een tekst. Moderne tekst vult zich dus razendsnel met visuele elementen om informatie sneller over te brengen. En met resultaat, want beelden hebben meer effect dan tekst.

8. Doe maar gewoon

Veel mensen die een tekst aanleveren voor een nieuwsbrief of een website, gaan opeens heel ingewikkelde termen gebruiken. Zelf noemen ze dat dan schrijftaal. Schrijftaal bestaat niet! Je hebt duidelijke taal en ingewikkelde taal. Duidelijke taal leest makkelijker en scoort beter. Als je schrijft zoals je praat, krijg je de beste teksten. Schrijf niets meer op een manier waarop het je ook niet zou zeggen. Dat levert kortere zinnen met minder hulpwerkwoorden op. Gebruik ook gerust gebiedende wijs. Dat maakt je tekst heel duidelijk. Vijf van de zeven kopjes in dit artikel staan in de gebiedende wijs. Is dat nou zo erg? Waarschijnlijk niet, anders had je dit zinnetje nooit gelezen.

Klanten werven

 

Dit artikel is onderdeel van het e-boek
“Nieuwe klanten werven kan veel slimmer”

Lees meer over het gratis e-boek over slim klanten werven

Geef een reactie...

*

captcha *