B1 taalniveau en Jip en Janneke taal: hoe pas je het goed toe?
Wanneer gebruik je Jip en Janneke taal? Die vraag is snel beantwoord: als je kinderboeken schrijft. Tekstschrijven op B1 taalniveau lijkt wel verstandig. Je maakt klanten én Google immers blij als je het juiste taalniveau raakt. Maar hoe doe je dat? Alles over B1, Jip en Janneke, de Flesch Reading Ease test en de leesniveau tool.
Jip en Janneke taal
Als de lezer niet begrijpt wat je bedoelt, wordt hij geen klant. Sterker nog: als de lezer niet in één keer begrijpt wat je bedoelt, wordt hij geen klant. Wie doet immers moeite om een verkoopverhaal te begrijpen? Het is dus belangrijk begrijpelijke taal te gebruiken. Of je nu een folder, mailingbrief en webtekst schrijft. Maar belangrijk is te onthouden dat het voor jouw doelgroep begrijpelijke taal moet zijn. Want echte Jip en Janneke taal is dit:
‘Morgen is Siepie jarig,’ zegt Jip.
‘O ja?’ zegt Janneke. ‘Moeten we haar een kadootje geven?’
‘Ja,’ zegt Jip. ‘Maar wat moet je aan een poes geven?’
‘Een visje,’ zegt moeder. ‘Je mag een visje voor haar kopen.’
B1 taalniveau
Het Europees Referentiekader heeft 6 niveaus vastgesteld die bepalen hoe goed iemand een vreemde taal beheerst. Deze taalniveaus variëren van A1 (basis) tot C2 (zeer vaardig). Het eigenaardige is dat de niveaus dus zijn gericht op hoe goed je een vreemde taal kent. Niet je eigen taal. Dat neemt niet weg dat 60% van de Nederlandse bevolking kennis van onze taal heeft tot taalniveau B1. Het is dus verstandig de tekst niet onnodig moeilijk te maken. Uiteindelijk leest zelfs een jurist liever makkelijk leesbare tekst dan zwaar juridische taal in zinnen van 10 regels of meer.
Betere SEO met het juiste taalniveau
Een goed leesbare tekst is prettig voor je lezers, maar ook voor Google. Mensen klikken snel weg van je website als ze je niet snappen. Het bouncepercentage laat zien hoeveel bezoekers je website verlaten nadat ze één pagina hebben geopend. Heb je een hoog bouncepercentage, dan is Google niet blij en scoor je lager in de rankings. Logisch, want als mensen lang op je website blijven en meer pagina’s bekijken doe je het blijkbaar goed. Dat wordt door Google dus juist beloond.
Waarom wel woorden op B1 taalniveau?
Er zijn allerlei redenen te bedenken waarom je tekst op B1 niveau zou moeten schrijven. SEO noemden we net al. Dit zijn de drie belangrijkste andere redenen:
- Bij te moeilijke tekst haken mensen af. Je lezer snapt iets niet, moet het nog eens lezen, raakt gefrustreerd – en haakt af. Dat wil je niet en dus is B1 verstandig.
- Je bespaart tijd en kosten. Als mensen je tekst niet snappen, gaan ze bellen en moet je het nog eens uitleggen. Of je moet ze nog eens mailen. Je kunt het maar beter in één keer goed doen.
- Je bereikt je doel niet. Als mensen jouw tekst niet lezen, trek jij aan het kortste eind. Ze kopen je product niet. Of ze snappen niet dat ze iets moeten doen om hun abonnement te verlengen.
Waarom geen B1 tekst?
Het B1 taalniveau is echter niet altijd zaligmakend. Dit zijn de drie belangrijkste redenen om tekst juist niet op B1 niveau te schrijven:
- Saaie tekst. Als je puur B1 schrijft, kan de tekst saai en levenloos worden. Je tekst is dan niet ‘leuk’ om te lezen. ‘Te’ is nooit goed. Te eenvoudig is dus ook niet goed.
- De lezer voelt zich gekleineerd. Draaf je door in Jip en Janneke taal, dan kan de lezer het idee krijgen dat je hem niet serieus neemt. Ook dat is niet wat je wilt.
- Soms kan het niet. Soms is iets gewoon complex en ingewikkeld, bijvoorbeeld bij technische of financiële producten. Je kunt dan overigens wel begrip tonen door bijvoorbeeld te zeggen: “We snappen dat het volgende ingewikkeld kan zijn. Bel ons voor een toelichting.”

Schrijf simpelweg op het niveau van je lezer.
Hoe schrijf je duidelijk?
Uiteindelijk moet je schrijven op het niveau van je doelgroep. Je hoeft een tussenpersoon niet uit te leggen wat een hypotheek is. Een consument heeft daar misschien wel behoefte aan. Voor iedereen geldt wel: prettig leesbare tekst wordt gewaardeerd en zorgt ervoor dat mensen niet afhaken. Als je B1 wilt schrijven, gebruik je korte zinnen, korte alinea’s en eenvoudige woorden. Moet je toch een lastig woord gebruiken? Dan leg je dat uit en zet je er het woord ‘zogenaamde’ voor om aan te geven dat je snapt dat de term lastig is. Gebruik daarnaast geen spreekwoorden en gezegden als je denkt dat de lezer ze niet kent. En let ook op je opmaak: werk met tussenkoppen, opsommingen en genoeg witruimte om het totaalbeeld rustig, overzichtelijk en aantrekkelijk te maken.
Tools om het taalniveau te meten
Heb je een tekst geschreven en wil je weten of je het juiste taalniveau gebruikt? Dan zijn dit drie handige tools:
- De Accessibility Leesniveau Tool geeft een indicatie van het niveau van de leesbaarheid. Plak je tekst in de tool en je ziet direct of je B1 schrijft.
- Op Zoekeenvoudigewoorden.nl zie je of een woord B1 is. Is dat niet het geval en zoek je een alternatief woord? Dan biedt Synoniemen.net uitkomst.
- Heb je een WordPress website? Gebruik dan de Yoast plugin. Deze tool helpt je beter op SEO te scoren, onder andere met de ‘Flesch Reading Ease’ test. Deze test kijkt bijvoorbeeld naar de zinslengte en het aantal lettergrepen per woord. Hoe lager de score, hoe moeilijker de tekst.
Ontvang deze artikelen direct in je mailbox
Wil je meer marketing- en schrijftips? Meld je rechtsboven aan en ontvang onze wekelijkse blogs direct in je mailbox. Je krijgt dan meteen ons e-book met bijna 40 pagina’s schrijftips, een checklist om zelf je teksten te controleren en 10 tips om betere webteksten te schrijven. Of volg een schrijftraining van ISCV, zoals de training wervende webtekst schrijven.
Lees ook:
Hoe pas je loss aversion toe in tekst?
Loss aversion (niets willen verliezen) is een sterke manier om lezers te beïnvloeden. Hoe pas je loss aversion toe als fondsenwerver of als bedrijf?
Gebruik het ankereffect om mensen meer te laten kopen of geven (5 tips)
Het ankereffect (ofwel ‘anchoring’) houdt in dat mensen de eerste informatie die ze zien als basis nemen voor hun beslissing. Dit kun je gebruiken om meer omzet te krijgen.
Tips voor online formulieren: verhoog je respons!
Tips voor online formulieren: verhoog je respons met deze 12 tips voor het optimaliseren van online formulieren
Vond je dit een goede tip? Deel hem via de buttons hieronder
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!