Hoe schrijf je een creatieve kopregel? 7 trucs van copywriters
Bij een echt creatieve heading worden je hersenen gekieteld en wordt je nieuwsgierigheid geprikkeld. Je kunt er niet omheen en moet weten waar het over gaat. Precies wat jij als marketeer wilt bereiken! Je kunt natuurlijk standaard kopregels verzinnen. ‘De beste 5 tips voor meer omzet’. Zo’n heading doet zijn werk prima, maar springt er nooit echt uit. Wil je een écht creatieve kopregel verzinnen? Gebruik dan deze 7 trucs van professionele copywriters. Lees de laatste alinea ook even: over hoe het niet moet.
- Idee 1. Gebruik woorden met een dubbele betekenis
- Idee 2. Speel met woorden en letters
- Idee 3. Gebruik tegenstellingen en tegenstrijdigheden
- Idee 4. Combineer woord met beeld
- Idee 5. Zet de lezer op het verkeerde been
- Idee 6. Speel in op de actualiteit
- Idee 7. Gebruik spreekwoorden
Idee 1. Gebruik woorden met een dubbele betekenis
Dit is een veelgebruikte manier om een creatieve kopregel te schrijven. Het laat de lezer namelijk even nadenken. Iedere seconde dat je lezer dat doet, is meegenomen. Normaal gesproken kijken we maar 2 seconden naar een reclame-uiting. Maak je er 4 seconden van, dan heb je de aandacht van de lezer dus al verdubbeld.
‘I want to get cancer’ is zo’n doordenker. In het Engels heeft het een dubbele betekenis: iets krijgen of iets te grazen nemen. De eerste indruk die je dus krijgt is ‘ik wil kanker krijgen’. Een vreemd statement en dus sta je er even bij stil. Daarna snap je de dubbele betekenis: ‘ik wil kanker te grazen nemen’ met als toevoeging ‘zodat mijn vrienden het nooit krijgen’.
Ook GAMMA heeft een campagne gehad met een woord dat een dubbele betekenis heeft: boeien. Zij verkochten touw en ducktape als ‘boeiend klusje’. Dat valt op! Zorg er wel voor dat je kopregel niet te plat wordt. Er zijn al genoeg drukkerijen die de kosten drukken. En aannemers op wie je kunt bouwen.
Idee 2. Speel met woorden en letters
De muts van Unox is een must have. Een muts have dus. Briljant gevonden! Door te spelen met het kernwoord kun je verrassende effecten en een écht creatieve kopregel krijgen. Gooi de letters eens om van het product dat jij verkoopt. Wie weet wat eruit komt. Pas wel op dat je niet doorschiet. ‘Wespen horren buiten’ is bijvoorbeeld minder sterk. Te gekunsteld. Als je inspiratie zoekt, moet je eens naar RTL Boulevard kijken. Het redactieteam bedenkt voor ieder item een kopregel. ‘Theresa May stay’ toen het nog onduidelijk was of ze zou blijven of niet tijdens de Brexit onderhandelingen. ‘Viola Old’ toen Viola Holt 70 jaar werd. En ‘Just in love’ over de aangekondigde verloving van Justin Bieber. Wie weet waar het jou toe inspireert?
Idee 3. Gebruik tegenstellingen en tegenstrijdigheden
Een woord met een tegengestelde betekenis heet een antoniem. Zijn er antoniemen voor jouw product of actie? Dan kun je ze vaak gebruiken in je kopregel. HEMA maakt ‘bijzonder’ bijvoorbeeld heel ‘gewoon’. Kan je even niet verzinnen wat het tegengestelde is van het woord dat centraal staat in jouw actie? Gebruik dan de website antoniemen.info. Vul je kernwoord in en je krijgt direct de woorden met een tegengestelde betekenis.
Idee 4. Combineer woord met beeld
Dat reclame niet duur hoeft te zijn, bewijst het Wereldnatuurfonds. Een foto van een haaievin met de (vrij vertaalde) kopregel ‘doodeng’. Daarnaast een foto van een lege zee met de kopregel ‘echt doodeng’. De boodschap is duidelijk: als haaien verdwijnen, wordt het pas écht eng. De foto’s hebben waarschijnlijk niets gekost, maar de boodschap is supersterk en direct duidelijk. Het Wereldnatuurfonds heeft op deze manier verschillende advertenties geplaatst, onder andere met een ratelslang in een woestijn met daarnaast een foto van een lege woestijn. Dit is voer voor brainstorms. Pak een foto en neem eens een uur de tijd om met collega’s na te denken over mogelijke headings. Wie weet hoe ver je komt. De sterkste combinaties ontstaan als de foto en kopregel los van elkaar niets zeggen. Ze hebben elkaar nodig om een verrassende boodschap te creëren.
Idee 5. Zet de lezer op het verkeerde been
‘Meet Andrew, he was born with a rare left foot.’ Als lezer denk je dan meteen: deze jongen heeft het Down syndroom…hoezo is er iets met zijn voet? Je hersenen worden dus aan het werk gezet en geprikkeld. Je wilt weten wat er aan de hand is – en dus lees je verder. Dan blijkt dat zijn zeldzame linkervoet perfect uitkomt op het voetbalveld tijdens de Special Olympics. Dit is precies wat een heading moet doen: opvallen, uitdagen, nieuwsgierig maken en aanzetten tot verder lezen. Zet je lezer dus op het verkeerde been. Prikkel zijn nieuwsgierigheid.
Idee 6. Speel in op de actualiteit
Deze is voor gevorderden, omdat je snel moet kunnen schakelen. Niet alleen moet je direct een idee krijgen als er iets gebeurt in het nieuws – je moet het ook kunnen uitvoeren. Dat vraagt budget en daarom zijn het meestal alleen de grotere merken die dit kunnen. Neemt niet weg dat inhakers vaak veel sympathie krijgen. Extra goed voor je merk dus! Laat je inspireren door bedrijven als McDonald’s en Heineken. Zo gaf Heineken aan dat het toch wel vreemd is zo zonder EK toen bleek dat we vroegtijdig voor deelname aan het EK waren uitgeschakeld.
Idee 7. Gebruik spreekwoorden
Een van de best scorende campagnes van de Postbank (nu ING) voor een ongevallenverzekering had de heading ‘Denkt u bij een ongeluk aan een klein hoekje? Wij aan een hoge uitkering’. Een opvallende heading die direct herkenning oproept door het spreekwoord in de kopregel: een ongeluk zit in een klein hoekje. Zo heeft het sportmerk Reebok het Engelse gezegde ‘If the shoe fits, wear it’ (als iets op jou van toepassing is, accepteer het dan) gebruikt in een kopregel. ‘If the shoe fits, buy it.’ Een beetje plat, maar het valt door het vleugje humor wel op.
Pas overigens op dat je alleen spreekwoorden gebruikt die iedereen kent. ‘Kaarten en kannen maken arme mannen’ is bijvoorbeeld onbruikbaar, omdat het niemand iets zegt. En een tweede punt om op te passen: gebruik het spreekwoord of gezegde wel correct. Uw probleem, ons een zorg betekent iets heel anders dan Uw probleem, onze zorg. Inspiratie nodig? Kijk eens op spreekwoord.nl of spreekwoorden.nl.
Creatieve kopregels zijn niet altijd goede kopregels
Een creatieve kopregel schrijven, vraagt oefening. Voor je het weet schiet je door en wordt je kopregel wel opvallend, maar niet op de manier die je wilt. Maak bijvoorbeeld geen ingewikkelde taalgrappen. Als je als groenteboer Verschoor heet, moet je niet spelen met de woorden vers en hoor: ‘t is vers(c)hoor. Dat moet je drie keer lezen voor je het snapt. Ook flauw rijmen kun je beter niet doen. ‘Met je fiets in de penarie? Bel fietsenmaker Arie’. Foute kopregels zijn natuurlijk wél leuk als inspiratie voor hoe het niet moet. Je kunt je hart ophalen op sloganverkiezing.nl.
Minder creatieve maar toch goede kopregels schrijven? Lees ook het artikel ‘hoe schrijf je een goede kopregel of heading?‘
Zelf leren hoe je een creatieve kopregel schrijft?
Headings en kopregels komen in verschillende schrijftrainingen van Dialoogtrainers aan bod. En misschien is een incompany schrijftraining iets voor jou? Dan kun je zelfs exact aangeven wat je wilt leren!
Ontvang deze blogs direct in je mailbox
Lees ook:
Zoekwoorden kiezen: 3 tips om het op een andere manier te doen
Als je auto’s verkoopt, schrijf je webteksten met woorden zoals auto en tweedehands. Ben je bedrijfsadviseur, dan gebruik je zoekwoorden die daarop zijn gericht. Logisch. Het lastige is alleen dat je concurrenten dat ook doen. Kijk dus eens op een andere manier naar zoekwoorden.
Wanneer geef je klanten korting?
Denk je dat het geven van korting je meer klanten oplevert? Volgens Zike Cao, een onderzoeker aan de Erasmus Universiteit, hoeft dat niet zo te zijn. Sterker nog: het geven van korting kan zelfs tegen je werken. Wanneer geef je klanten korting?
Bionic Reading: vette manier om tekst beter leesbaar te maken
Bionic Reading is een nieuwe leesmethode die een trucje van ons brein toepast. Werkt het? En hoe werkt het?
Dit artikel delen?
Plaats een link op je website met deze code:
<a href=”https://dialoogtrainers.nl/creatieve-kopregel”>Hoe schrijf je een creatieve kopregel? 7 trucs van copywriters</a>
Of klik op de social share buttons hieronder.
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!