Don’t make me think: hét advies van usability-goeroe Steve Krug
Onnodig denkwerk op een website resulteert onherroepelijk in één ding. Klik. Weg. Want we willen geen Einstein zijn. We willen niet zoeken of nadenken. We willen gewoon snel regelen waar we voor kwamen. Maak het je webbezoeker daarom gemakkelijk. Alleen dan houd je zijn aandacht vast en bereik je wat je wilt. Of je nu truien verkoopt, een inschrijving wilt of vraagt om een gift voor een goed doel. Steve Krug schreef een wereldberoemd boek over dit onderwerp: Don’t make me think. Hieronder vind je zijn 6 belangrijkste lessen.
Steve Krug is een Amerikaanse usability-goeroe die met zijn adviesbureau Advanced Common Sense werkt voor bedrijven als Apple, Bloomberg en Lexus. Hij kreeg wereldfaam met zijn boek Don’t make me think. Dit boek gaat over het gebruiksgemak van websites en de interactie tussen mensen en computers.
Wat is usability eigenlijk?
Usability laat zich al heel aardig uitleggen door de term gewoon te vertalen: bruikbaarheid. Of als je het iets vrijer vertaalt: gebruiksgemak. Je website scoort hoog op usability als iemand zonder kennis en ervaring kan vinden wat hij zoekt. Daarbij is één toevoeging heel belangrijk: dat mag niet meer moeite kosten dan het waard is.
Als de trui uit jouw nieuwe wintercollectie ook te koop is bij Wehkamp en 35 andere winkels, moet je het jouw klant héél makkelijk maken. Klik en klaar á la Amazon. Verkoop je een limited edition Dolce & Gabbana trui voor de helft van de prijs? Dan wil je klant veel meer moeite doen. Maar ook dan is het netjes gebruiksgemak te bieden.
Les 1 van Steve Krug: don’t make me think
Mensen houden niet van puzzelen. Althans, niet online. Je website en aanbod moeten daarom duidelijk en vanzelfsprekend zijn. Elke vraag die je oproept, vraagt hersencapaciteit. Die ‘cognitieve belasting’ vergroot de kans dat je webbezoeker afhaakt. Laat maar. Ik kijk wel ergens anders. Steve Krug zegt: “Making every page or screen self-evident is like having good lighting in a store: it just makes everything seem better.”
Les 2 van Steve Krug: laat onnodige woorden weg
Steve Krug noemt het ‘happy talk’: inleidende tekst die sociaal wenselijk is, maar totaal geen inhoud of functie heeft. In een verkoopgesprek is het netjes eerst even te praten over het weer en te vragen naar de kinderen. Websites lenen zich daar niet voor. Je bezoeker wil direct aan de slag. Ook instructies vormen onnodige tekst. Zelfs offline worden ze nauwelijks gelezen (wie neemt de handleiding door van zijn nieuwe tv of laptop?). Zorg er simpelweg voor dat instructies niet nodig zijn. Iets bestellen, downloaden of vinden moet intuïtief zijn. Steve Krug zegt hierover:
- “Get rid of half the words on each page, then get rid of half of what’s left.”
- ”The main thing you need to know about instructions is that no one is going to read them. At least not until after repeated attempts at muddling through have failed.”
Les 3 van Steve Krug: online kopers zijn lui
We gaan vooral online om tijd te besparen. Niet helemaal naar de winkel, maar snel even klikken en de volgende dag de voordeur opendoen voor de koerier. Een veelgehoorde kreet is daarom dat alles maximaal 2 klikken mag vragen. Volgens Steve Krug is dat niet helemaal waar. Je webbezoeker vindt het niet erg om te klikken, zolang het maar geen moeite kost en hij direct door kan gaan. Snel een veldje aanklikken is prima. Je paspoortnummer opzoeken en invullen is een absolute no go. Een leuke uitspraak van Steve Krug is:
“Much of our web use is motivated by the desire to save time. As a result, web users tend to act like sharks. They have to keep moving or they’ll die.”
Les 4 van Steve Krug: mensen lezen niet
We lezen webpagina’s niet, maar scannen ze. Daarbij zoekt ons brein actief naar sleutelwoorden en krijgen opvallende woorden extra aandacht. Voordeel en gratis zijn woorden die altijd opvallen. Zoek je een grasmaaier met een benzinemotor? Dan is het woord benzinemotor een sleutelwoord waar je actief naar op zoek bent. Vind je dat woord niet heel snel? Dan klik je door naar een andere website.
Een goede webpagina ziet eruit als een billboard langs de snelweg. Als je er voorbij raast, moet de kernboodschap duidelijk zijn.
Les 5 van Steve Krug: mensen zijn gewoontedieren
We nemen vaak niet de tijd om erachter te komen hoe dingen werken. We proberen het eerst en als het aanmodderen niet werkt, klikken we door. We gebruiken zelden instructies en hulpfuncties (zie ook les 2). Houd je daarom aan conventies. Aan wat mensen gewend zijn. De homepage staat altijd links in het menu en contact staat altijd rechts. Maak met onderstrepingen duidelijk wat klikbaar is op een pagina. Je webbezoeker is dat gewend en wil niet nadenken. Dat kan soms strijd opleveren met webdesigners die vooral mooie dingen willen maken. Je kunt deze uitspraak van Steve Krug dan prima als argument gebruiken:
“Designers love subtle cues because subtlety is one of the traits of sophisticated design. But web users are generally in such a hurry that they routinely miss subtle cues.”
Les 6 van Steve Krug: mensen kiezen niet altijd de beste optie
Als we iets vinden dat werkt, blijven we het gebruiken. Dat hoeft dus niet de beste manier te zijn. Sterker nog: als iets bevalt, zoeken we niet meer naar een betere manier. Alleen als we toevallig een betere manier tegenkomen, gebruiken we het. En dan houden we ons daar vervolgens aan. Mensen kiezen dus voor de eerste redelijke optie. In het Engels heet dit ‘satisficing’. Het betekent dat je het van je concurrent kunt winnen op gebruiksgemak, zelfs als je bijvoorbeeld niet altijd de beste prijs biedt.
De lessen van Steve Krug toepassen?
Tijdens de training webtekst schrijven gaan we niet alleen in op tekst, maar ook op andere zaken die de conversie van je website verhogen. De inzichten van Steve Krug komen daardoor ook uitgebreid aan bod. Of misschien is een privé schrijftraining voor jou interessant? Dan krijg je één-op-één tips en adviezen voor jouw teksten en website die je direct kunt toepassen.
Lees ook:
15 tips en voorbeelden om een goede kopregel of heading te schrijven
Een goede kopregel (ofwel: heading) vertelt waar je tekst over gaat én maakt de lezer nieuwsgierig. Dat maakt het schrijven van een goede kopregel nog best lastig. Reclamegoeroe David Ogilvy drijft de druk nog iets verder op en zegt: "Als je de kopregel hebt geschreven,
Wat is jargon en waarom moet je het niet gebruiken?
Als jij wilt dat lezers jouw teksten begrijpen (en dat wil je), kun je dus beter geen jargon gebruiken. Onderzoek wijst uit dat zelfs de meest intelligente wetenschappers er niet van houden. Maar hoe voorkom je het?
Gebruik het ankereffect om mensen meer te laten kopen of geven (5 tips)
Het ankereffect (ofwel ‘anchoring’) houdt in dat mensen de eerste informatie die ze zien als basis nemen voor hun beslissing. Dit kun je gebruiken om meer omzet te krijgen.
Dit artikel delen?
Plaats een link op je website met deze code:
<a href=”https://dialoogtrainers.nl/dont-make-me-think-steve-krug”>Don’t make me think – de 6 belangrijkste usability lessen van Steve Krug</a>
Of klik op de social share buttons hieronder.
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!