Wie blijft doen wat hij altijd heeft gedaan, krijgt steeds minder!

Een blog moet mensen aan het denken zetten

cartoon-hs4

Een blog moet de lezer op ideeën brengen

Steeds meer bedrijven zetten bloggen op de agenda. Bloggen is werk voor specialisten. Mensen die iets nuttigs te melden hebben over hun specialisme. Van oudsher was de marketingafdeling of het reclamebureau verantwoordelijk voor de marketingteksten, maar blogs zijn geen marketingteksten. Bloggen lijkt meer op journalistiek dan op marketing.

Inleven in de lezer via persona’s

Het maken van persona’s is een belangrijk hulpmiddel bij het inleven in je doelgroep. Ik volsta in deze blog met enkele aandachtspunten:

  • Wie wil je precies met blogs bereiken?
  • Welke behoeften of problemen hebben deze mensen?
  • Hoe communiceren zij het liefst?
  • Probeer je doelgroep in één portret te vangen
  • Communiceer in gedachten met dit portret

 

Ik heb nog een boek over copywriting uit 1928. Daarin staat de volgende tekst:

personas-1928

Dit is de oudste beschrijving van persona’s die ik ken.

Laat blogs schrijven door inspirerende specialisten

Blogs zijn informatieve artikelen die primair geschreven zijn om mensen te prikkelen en aan het denken te zetten over een bepaald onderwerp. Dit boekje is een verzameling van een aantal blogs en bedoeld om jou na te laten denken over de manier waarom je nu acquireert en leads genereert. Hopelijk vind je deze ideeën om anders te gaan acquireren nuttig. Dan heb ik mijn doel bereikt. Als je later ooit een trainer op dit gebied zoekt, ligt het voor de hand dat je iemand zoekt die heeft laten zien er verstand van te hebben. Daar zijn blogs voor. Bloggers moeten dus verstand hebben van het onderwerp waar ze over schrijven. De lezer bepaalt zelf wat hij echt waardevol vindt en wat bekende kost is. Als je alleen bekende clichés overschrijft, levert bloggen niet veel op. Mensen die zichzelf als specialist of opinieleider profileren, zijn de aangewezen personen om te bloggen. Je moet wel wat te melden hebben, zelfvertrouwen hebben en niet schrikken van een andere mening of een negatieve reactie. Het bereik en de reacties zijn een mooie maatstaf om te checken of je blog iets toevoegt of niet.
Blogs worden veel beter gelezen dan “gewone” webpagina’s, daarom zetten steeds meer bedrijven blogs in voor zakelijke doeleinden.

Wat levert zakelijk bloggen op?

1. Blogs om naar prospects te kunnen mailen is één van de gereedschappen die je nodig hebt bij telefonische acquisitie.
2. Blogs vergroten je zichtbaarheid en vindbaarheid.
3. Blogs zijn een belangrijke bron voor het verzamelen van e-mailadressen.

Waar moeten wij nu over bloggen?

Veel mensen hebben geen idee waarover ze kunnen bloggen. Vreemd eigenlijk, want jouw bedrijf bestaat omdat het bepaalde behoeften van opdrachtgevers vervult. Als je goed begrijpt waarom mensen van je kopen, weet je ook waarover je moet schrijven. Je kunt de behoeften van je prospects vertalen naar drie universele motivatoren:

Hebzucht
Zodra mensen denken iets te kunnen verdienen of besparen heb je hun aandacht. Iets gratis krijgen of de kans om iets te winnen is ook goed.
Angst
Hoe sneller de wereld verandert, des te onzekerder en banger mensen worden. Zorgt jouw product of dienst voor wat meer zekerheid?
Status
Zolang mensen bestaan doen ze moeite om zich te onderscheiden, eerst met jachttrofeeën, later met de hoeveelheid koeien achter hun hut, weer later met mooie auto’s, huizen, titels en rangen. Bedrijven zetten zichzelf op de markt als een merk. Personen maken indrukwekkende profielen en publiceren in social media. Deze blog geeft aan hoe graag ik blijkbaar wil overkomen als een slimme man:-).

Schrijf dus blogs over onderwerpen waar je prospect…

  • …. geld mee bespaart of mee verdient
  • …. bang voor is
  • …. zijn profiel (status) mee kan oppoetsen

Een paar voorbeelden:

  1. Automatiseringsbedrijf met een perfecte back-up oplossing.
    In de praktijk ontdekken zij dat veel bedrijven in de problemen komen als een back-up teruggezet moet worden. Je kiest hier natuurlijk voor de basismotivator ANGST
    Blog: “Vijf redenen om vandaag nog te controleren of uw back-ups echt bruikbaar zijn.
  2. Machinefabriek met verpakkingsmachines die makkelijk te bedienen zijn
    Bij sommige bedrijven ligt de productie stil als de verpakkingsmachine niet functioneert. Je kunt elke basismotivator kiezen voor een blog:
    Blog hebzucht: “Het enorme rendement van bedieningsgemak in productieprocessen”
    Blog angst: “Zo voorkom je productieverlies met investeringen in bedieningsgemak?”
    Blog status: “Hoe wordt u een aantrekkelijke industriële werkgever?”

De titel is het belangrijkst

Besteed veel tijd en aandacht aan de titel van je blog. In social media en in e-mails is vaak alleen de titel te zien, dus de titel bepaalt of men er überhaupt op klikt.
Hieronder een paar ideeën:

Titels met cijfers

  • 7 dingen die elke verkoopleider moet weten over acquisitie
  • 10 manieren om in contact te komen met nieuwe prospects
  • 3 verrassende conclusies uit een onderzoek onder inkopers van ….
  • 5 vuistregels om verkopers te motiveren


Hoe/wat/waar titels

  • Wat niemand je vertelt over ……
  • Hoe voorkom ik …….?
  • Wat jij kunt leren van ………
  • Waar vind ik de beste ………..?


Titels met handleidingen en stappenplannen

  • De ultieme gids voor meer veiligheid in de zorg
  • Zo gebruik je Google Analytics in acquisitie


Titels met vergelijkingen

  • Waarom belonen meer oplevert dan straffen
  • 10 CRM-systemen vergeleken

Houd focus op één onderwerp

Werk één onderwerp goed uit en bedenk de samenhang met andere onderwerpen waarover je later wilt bloggen. Een blog hoeft niet compleet te zijn. Hoe beter gefocust, hoe meer je je specialisme kunt laten zien en daarmee je lezer helpen.

Schrijf simpel

In plaats van geconcentreerd lezen, gaan steeds meer mensen scannen. Dat wil zeggen: ze laten hun blik snel over een tekst glijden en kijken of er iets van hun gading bij zit. Het is lastig om ingewikkelde woorden en zinnen te scannen. Mijn motto is “kom slimmer over door simpeler te schrijven”.

Hieronder wat woorden die mensen graag lezen:

  • Voordeel
    Gratis, korting, uniek, voor niks, cadeau, koopje, laatste kans, goedkoop.
  • Betrouwbaarheid
    Echt, sterk, overtuigend, professioneel, uniek, expertise, expert, kwaliteit, vakman, bewezen, getest.
  • Tijdsdruk/actualiteit
    Nu, nieuw vandaag, onmiddellijk, dringend, snel.
  • Simpel
    Eenvoud, simpel, makkelijk, stappen, tips, eerlijk, snel, gewoon, gemak, natuurlijk, gids.

 

Blogs delen en verspreiden

Het succes van je blog hangt af van je bereik. Bereik krijg je op drie manieren:
Zichtbaarheid in zoekmachines
Verspreiden via e-mail
Sharebuttons bij het artikel en zelf delen in je sociale netwerken

Als je je blogs promoot via e-mail, heb je grote kans dat mensen je nieuwsbrieven veel beter openen en waarderen. Dat is het onderwerp van de blog van volgende week.

Klanten werven

Dit artikel is onderdeel van het e-boek
“Nieuwe klanten werven kan veel slimmer”

Lees meer over het gratis e-boek over slim klanten werven

Geef een reactie...

*

captcha *