Emoji in de e-mail onderwerpregel: wel of niet doen?
Emoji’s worden steeds vaker gebruikt in onderwerpregels van zakelijke e-mailings. Ook zie je ze verschijnen in posts op social media. Het doel is meer op te vallen in de inbox van de ontvanger. Maar werkt dat echt? De Nielsen Norman Group, een Amerikaans adviesbureau dat gespecialiseerd is in online gebruikerservaringen, heeft het onderzocht. Wat blijkt? Bij verkeerd gebruik doen emoji’s meer kwaad dan goed. Kun je emoji’s in de onderwerpregel van zakelijke e-mailings gebruiken? En zo ja, hoe dan? Je leest het hieronder.
Goed om te weten: een emoji is iets anders dan een emoticon. Een emoticon typ je in. Bijvoorbeeld : ( voor iets negatiefs of : ) voor iets positiefs. Een emoji is een plaatje, zoals je dat bijvoorbeeld kunt kiezen in WhatsApp en op Facebook. Vroeger werden ze ook wel smileys genoemd. Dit onderzoek gaat over emoji’s en niet over emoticons.
En nog een leuk weetje: het meervoud van emoji is zowel emoji’s als emoji. De vorm emoji’s is het duidelijkst.
Emoji in de onderwerpregel van e-mailings
De Nielsen Norman Group heeft twee onderzoeken uitgevoerd. In het eerste onderzoek werd gekeken hoe e-mailings met emoji’s overkomen. Dus wat voor gevoel ontvangers erbij hebben. In het tweede onderzoek werd gekeken of e-mails met emoji’s in de onderwerpregels eerder werden geopend. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten:
- Een emoji in de onderwerpregel verhoogt het negatieve sentiment voor die e-mail met 26%.
- E-mails zonder emoji worden als waardevoller ervaren.
- Als alles gelijk is (zoals merkbekendheid en de positie in de inbox), maakt het toevoegen van een emoji de kans niet groter dat mensen die e-mail openen.
- Ook al trekt een emoji wel eerder de aandacht, het kan ervoor zorgen dat ontvangers de e-mail als minder waardevol beschouwen en je bedrijf of product negatiever beoordelen.
Richtlijnen voor emoji’s in de onderwerpregel
Op basis van hun bevindingen heeft de Nielsen Norman Group de volgende richtlijnen opgesteld voor het gebruik van emoji’s in onderwerpregels:
- Voeg geen emoji’s toe aan onderwerpregels van e-mails als je alleen de aandacht van gebruikers wilt trekken. Dus geen duimpjes omhoog, blije gezichten of pijltjes als je dat alleen doet om op te vallen.
- Gebruik emoji’s alleen als ze écht waarde toevoegen aan je boodschap en aansluiten op de context. Een zieke emoji bij verkoop van zakdoekjes. Of een emoji met een zonnebril als je je nieuwe collectie zonnebrillen onder de aandacht brengt.
- Overmatig gebruik is nooit goed, want als je alle e-mailings met emoji’s laat opvallen, valt uiteindelijk geen enkele e-mailing meer op.
Conclusie: emoji’s trekken wel de aandacht, maar die aandacht kan negatief zijn. Bovendien zorgen emoji’s er niet voor dat e-mailings eerder worden geopend.
Voor de liefhebber: de geschiedenis van de emoji
Wil je meer weten over het ontstaan van emoticons en emoji’s? Dan zijn dit nog een paar leuke weetjes:
- Scott Fahlman, hoogleraar computerwetenschap aan de Carnegie Mellon University van Pittsburgh, was in 1982 de eerste persoon die een emoticon gebruikte. Hij stuurde een e-mail naar collega’s waarin hij voorstelde om in grappig bedoelde berichten : ) te gebruiken en in serieuze berichten een : ( om misverstanden in de communicatie te voorkomen.
- De Japanner Shigetaka Kurita creëerde in 1999 de allereerste set emoji’s in opdracht van de Japanse telecomgigant NTT DoCoMo. Hij ontwierp 176 pictogrammen met een grootte van 12 bij 12 pixels.
- In 2001 werd het woord ‘emoticon’ officieel opgenomen in de Oxford Dictionary.
Wil je scorende onderwerpregels leren schrijven?
- Volg dan de training winnende webteksten schrijven of e-mailings en landingspagina’s schrijven.
- Of overweeg een incompany schrijftraining op maat.
- Je kunt natuurlijk ook eerst onze andere adviezen voor betere zakelijke teksten lezen, zoals deze tips voor een goede e-mail onderwerpregel.
Ontvang deze blogs direct in je mailbox (om de week)
Lees ook:
Gebruik het ankereffect om mensen meer te laten kopen of geven (5 tips)
Het ankereffect (ofwel ‘anchoring’) houdt in dat mensen de eerste informatie die ze zien als basis nemen voor hun beslissing. Dit kun je gebruiken om meer omzet te krijgen.
B1 taalniveau of Jip en Janneke taal zijn niet altijd verstandig
Wanneer gebruik je Jip en Janneke taal? Die vraag is snel beantwoord: als je kinderboeken schrijft. Tekstschrijven op B1 taalniveau lijkt wel verstandig. Je maakt klanten én Google immers blij als je het juiste taalniveau raakt. Maar hoe doe je dat
Tips voor online formulieren: verhoog je respons!
Tips voor online formulieren: verhoog je respons met deze 12 tips voor het optimaliseren van online formulieren
Dit artikel delen?
Plaats een link op je website met deze code:
<a href=”https://dialoogtrainers.nl/emoji-in-de-e-mail-onderwerpregel”>Emoji in de e-mail onderwerpregel, wel of niet doen?</a>
Of klik op de social share buttons hieronder.
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!