Wie blijft doen wat hij altijd heeft gedaan, krijgt steeds minder!

Geef iets weg als je contact wilt houden

Geef iets weg als je contact wilt houden

Geef iets weg als je contact wilt houden

Zodra je een e-mailadres van iemand krijgt die geïnteresseerd is in jouw producten of diensten, heb je een geweldige stap gezet. Het is een moeilijk te nemen drempel. Meer dan 99% van je websitebezoekers laat geen gegevens achter en komt niet meer terug! De meeste e-maildatabases krimpen. Veel succesvolle webshops en andere bedrijven halen dus alles uit de kast om te kunnen blijven e-mailen. Met e-mail kun je immers heel voordelig in contact blijven op jouw initiatief! E-mailings worden steeds belangrijker in acquisitie en het moderne verkoopproces.

E-mailadressen verzamelen doe je zo

In veel bedrijven hebben individuele medewerkers (Outlook) adreslijsten, visitekaartjes, lijsten met beursbezoekers. Vaak mensen die daarmee permissie hebben gegeven om gemaild te worden, terwijl ze niet in de centrale e-maildatabase voorkomen. Een goudmijn!  Zet er een stagiaire op om dit uit te zoeken en voor je het weet, heb je er talloze e-mailadressen bij.

Durf te vragen

Vraag bij elk contact actief om een e-mailadres. Bij elk acquisitiegesprek, in elk verkoopgesprek, bij elk inkomend telefonisch contact, bij de kassa, aan elke beursbezoeker. Ik heb zelf een app op mijn smartphone die aan onze e-maildatabase is gekoppeld. Hierop kan ik onderweg iemands naam en e-mailadres invoeren. Die persoon ontvangt dan direct een bevestiging met een gratis e-boek.

Je moet natuurlijk wel wat geven in ruil voor
permissie om in contact te mogen blijven.

Schrijf artikelen, blogs en checklists die mensen willen lezen

Als je webpagina’s alleen maar gevuld zijn met bedrijfs- en productinformatie, is de kans vrij klein dat bezoekers zich aanmelden voor een nieuwsbrief. Je website moet informatie bevatten die ze graag lezen, waar ze naar verwijzen en  waar ze meer van willen. Onderwerpen die zich daar heel goed voor lenen zijn:

  1. Informatieve blogs om te besparen, efficiency te vergroten, kennis bij te spijkeren, expertise van een specialist enz.
  2. Cases van klanten. Interviews met klanten die een probleem hadden dat lijkt op het probleem dat de bezoeker heeft. Laat anderen vertellen hoe jij hielp.
  3. Checklists die een voor de bezoeker herkenbaar proces stap voor stap beschrijven.

Actief en opvallend vragen, eventueel met een pop-up

Als je mijn blogs leest, kun je je rechtsboven op elke pagina aanmelden voor mijn blogs. Dat valt goed op. Als je voor het eerst op mijn website bent, krijg je na 15 seconden ook nog een pop-up aan de onderkant met hetzelfde aanbod. Het toevoegen van de pop-up heeft het aantal aanmeldingen bij mij bijna verdubbeld. Wat heel slecht werkt is de tekst (al dan niet in een button) “aanmelden nieuwsbrief”. Niemand spaart nieuwsbriefabonnementen. Dus je moet echt een beter aanbod doen om aanmeldingen te krijgen. Sommige webshops bieden een eenmalige korting of beloven exclusieve scherpe aanbiedingen.

Mogelijkheden om het aantal afmeldingen te verminderen

Elke nieuwsbrief moet een afmeldmogelijkheid hebben. Dat is verplicht. De inrichting van het afmeldproces is behoorlijk bepalend voor de hoeveelheid afmeldingen die je daadwerkelijk krijgt.
Er zijn enkele mogelijkheden:

  1. Als je op afmelden klikt ben je direct afgemeld.
    Dat is niet zo’n slimme methode. Sommige mensen willen zich met hun oude e-mailadres afmelden en hun nieuwe adres opgeven. Dat lukt dan niet omdat ze direct al afgemeld zijn. Veel mensen zijn nog best te verleiden om in een andere vorm abonnee te blijven.
  2. Als je op afmelden klikt, moet je je afmelding bevestigen.
    Dit is al beter, sommige mensen klikten namelijk per ongeluk. Anderen bedenken zich als ze op deze pagina zijn. Zet dus op die bevestigingspagina nog een paar redenen om aangemeld te blijven.
  3. Als je op afmelden klikt, kom je op een profielpagina met alternatieven.
    Dit is de beste methode. Op de profielpagina kan de bezoeker bijvoorbeeld aangeven over welke onderwerpen hij wel of juist geen e-mailings wil ontvangen. Een andere mogelijkheid is om de abonnee een lagere frequentie aan te bieden. Dus in plaats van twee keer per week een aanbieding, één keer per maand een overzicht. Ook de mogelijkheid van tijdelijk afmelden houdt soms abonnees binnen.

Wees zuinig op je abonnees

Zuinig zijn op je abonnees betekent dat je serieus omgaat met de permissie die je hebt gekregen. Zorg dat je relevante informatie stuurt. De top twee van relevante informatie is in willekeurige volgorde: scherpe aanbiedingen of nuttige informatie. Relevantie is veel belangrijker dan frequentie. Als je dat goed in de gaten houdt, krijg je hoge openingspercentages en weinig afmeldingen.
Je e-mailbestand stelt je in staat om in contact te blijven met prospects. Het geeft je een gemakkelijke kapstok om prospects die enthousiast doorklikken eens te bellen om wat meer gegevens over hen te verzamelen en wie weet een afspraak te maken. Dat is uiteraard nog steeds een belangrijk doel in acquisitie en leadgeneration.

Klanten werven

Dit artikel is onderdeel van het e-boek
“Nieuwe klanten werven kan veel slimmer”

Lees meer over het gratis e-boek over slim klanten werven

Geef een reactie...

*

captcha *