Goede eerste alinea schrijven? Leer van journalisten en romanschrijvers
Lastig hè, een goede eerste alinea schrijven van je webtekst. Of van je brief, e-mail of offerte. Kijk het vak eens af van journalisten en romanschrijvers. Zij schrijven héél andere teksten dan jij, maar zijn wel meesters in het grijpen van de aandacht. Wat zij doen met verzonnen verhalen en journalistieke verslagen, kan jij met jouw zakelijke teksten. Hoe schrijf je een goede eerste alinea? Leer van journalisten en romanschrijvers!
Grijp de aandacht in de eerste alinea
De eerste alinea moet de aandacht grijpen. Je moet verder willen lezen. Het lastige is alleen dat de meeste tekstschrijvers eerst omtrekkende bewegingen maken. Ze willen een aanloop nemen en hun verhaal inleiden, zoals in een verkoopgesprek. ‘Wat een weer hè? Ja, het is me toch wat met dat coronavirus’. Jij als schrijver weet echter al wat je wilt vertellen. Dus waarom begin je je verhaal niet gewoon in het midden? Of aan het eind? Dat maakt je tekst véél interessanter.
De eerste alinea van bekende boeken
Moeilijk? Valt mee. Sla het openingsbabbeltje gewoon over. Begin niet met iets dat de lezer al weet (dooddoeners als ‘iedereen heeft last van het coronavirus’). Maar begin je tekst bijvoorbeeld met een statement. Een zin waarmee je lezer met beide benen in een situatie belandt, maar die nog niet alles weggeeft. Dat maakt je lezer gretig om verder te lezen. Zo doen de romanschrijvers Connie Palmen, Saskia Noort en Robert Vuijsje het bijvoorbeeld:
- Connie Palmen begint I.M. met: Hij sluit de voordeur van de Reestraat af als ik vanaf de Prinsengracht de hoek om kom. We blijven allebei verstard staan, kijken elkaar aan en zeggen niks.
- Saskia Noort opent Nieuwe Buren met: Hij werkte al ruim twee jaar op het park De Kempervennen en het kwam wel vaker voor dat de gasten hun broodjes ’s morgens gewoon aan de deur lieten hangen.
- Robert Vuijsje start het boek Alleen maar nette mensen na de proloog met: De avond waarop mijn ouders me dwongen om naar dokter Bornstein te gaan zal ik niet snel vergeten. Ze hadden een diner georganiseerd voor hun zogenaamde vrienden.
Waarom grijpen die teksten de aandacht?
De voorbeelden hierboven geven niet meteen alles weg. Sterker nog, ze zorgen ervoor dat je vragen krijgt. Dat je nieuwsgierig wordt. Je komt middenin een scene terecht en moet je even oriënteren. Dat maakt het spannend. Vertel Connie! Kennen ze elkaar? Waarom zeggen ze niks tegen elkaar? En Robert, vertel! Hoezo zijn het ‘zogenaamde’ vrienden? En waarom moest hij naar een arts? Als je dat effect bereikt met je zakelijke teksten, zit je gebakken.
Ook journalisten gebruiken deze techniek. Op Nu.nl opent een artikel bijvoorbeeld met: Premier Mark Rutte kende dinsdag af en toe emotionele momenten tijdens de nationale bezinningsdag rondom het coronavirus. Emotionele momenten? Bezinningsdag? Vertel, vertel!
De eerste alinea van zakelijke en fondsenwervende tekst
Dus hoe schrijf je nu een prikkelende eerste alinea van zakelijke teksten? Het vraagt wat oefening, maar je kunt inspelen op de beleving van je lezer. De eerste zin van dit artikel is bijvoorbeeld ‘Lastig hè?’. Ervan uitgaande dat je het lastig vindt om een eerste alinea te schrijven. Anders was je nooit op deze pagina beland. Speel in op wat je lezer denkt, hoopt, wil of doet. Dat kan met alles wat je verkoopt. Van games tot wandelvakanties en tuinwerkzaamheden. En ook als fondsenwerver kun je de eerste alinea van je (mailing)teksten spannend maken.
Je bent hovenier en wilt klanten aanbieden het snoeiwerk in de tuin te doen.
- Begin dan niet zo: Het is herfst. De blaadjes kleuren, de eerste stormen razen over het land en de regen slaat tegen de ramen. Het is weer tijd om de tuin te snoeien. Laat ons het doen!
- Maar zo: Wat zullen ze jaloers zijn! De buren weten komende zomer niet wat ze zien als ze bij je over de schutting kijken. Laat ons nu je tuin snoeien. De herfst is er dé tijd voor.
Je verkoopt een game en die wil je promoten als kindercadeau voor de kerst.
- Begin dan niet zo: December is een feestmaand. Een maand vol gezelligheid en cadeaus. De kinderen zien er al weken naar uit. Verras ze met onze game!
- Maar zo: Wat zou ik krijgen? Een pop? Playmobil? Misschien wel die ene game! Ze liggen er al nachten wakker van.
Je wilt fondsen werven voor zwerfhonden in Indonesië.
- Begin dan niet zo: Op het Indonesische eiland Bali leven vele honderden zwerfhonden onder erbarmelijke omstandigheden. We konden Moli en haar drie kleine puppy’s net op tijd redden.
- Maar zo: Een paar dagen? Veel langer hadden Moli en haar drie kleine puppy’s waarschijnlijk niet meer geleefd. Ons team was dus nét op tijd toen het de bange, uitgemergelde hondjes ontdekte tijdens de reddingsmissie op Bali.
Je wilt wandelvakanties promoten in de omgeving van Groningen.
- Begin dan niet zo: Groningen heeft veel mooie natuur waar u heerlijk kunt wandelen. Ga bijvoorbeeld eens naar natuurgebied ‘t Roegwold. Daar kunt u herten en konijnen tegenkomen.
- Maar zo: Was dat een konijn in uw ooghoek? En staat daar nu echt een hert? Wandelen is een avontuur in de buurt van Groningen. Ga maar eens naar natuurgebied ’t Roegwold.
Analyseer hoe professionals schrijven
Pak je favoriete boek er eens bij. Of open een krant of tijdschrift. Bekijk nu de tekst eens op een andere manier. Hoe heeft de schrijver ervoor gezorgd dat de tekst je aandacht greep? En waarom bleef je vervolgens lezen? Door analytisch naar goede teksten van journalisten en romanschrijvers te kijken, doe je verrassend veel inspiratie op voor zakelijke teksten. Wil je meer weten over het schrijven van de eerste alinea of de eerste zin van zakelijke teksten?
Lees dan ook:
- Hoe begin je een verkooptekst? 6 tips voor de eerste alinea
- Geen zin in de eerste zin? Kies uit 60 voorbeeldzinnen
Leren hoe je pakkende teksten schrijft?
Volg onze training schrijven voor bedrijven of schrijven voor fondsenwervers. Een schrijftraining op maat bij jou op kantoor kan ook. Een maatwerk schrijftraining heb je al vanaf € 995 voor een dagdeel met maximaal 12 personen. Vraag een offerte!
Ontvang deze blogs direct in je mailbox
Lees ook:
Hoe maak je een goede briefing voor een copywriter?
Als je een copywriter inhuurt, verwacht je een goede tekst. Terecht! Maar zoals de IT-wereld het zo mooi zegt: GIGO. Garbage in, garbage out. Een copywriter kan alleen een goede tekst voor je schrijven als jij hem goede instructies geeft. Die instructies zet je in een briefing.
Hoe voorkom je spelfouten? En waarom is correcte spelling belangrijk?
Hoe voorkom je spelfouten in je teksten? En waarom is dat zo belangrijk voor de geloofwaardigheid van je bedrijf?
Zoekwoorden kiezen: 3 tips om het op een andere manier te doen
Als je auto’s verkoopt, schrijf je webteksten met woorden zoals auto en tweedehands. Ben je bedrijfsadviseur, dan gebruik je zoekwoorden die daarop zijn gericht. Logisch. Het lastige is alleen dat je concurrenten dat ook doen. Kijk dus eens op een andere manier naar zoekwoorden.
Dit artikel delen?
Plaats een link op je website met deze code:
<a href=”https://dialoogtrainers.nl/goede-eerste-alinea-schrijven”>Goede eerste alinea schrijven? Leer van journalisten en romanschrijvers</a>
Of klik op de social share buttons hieronder.
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!