Hoe houd je de aandacht van je lezer vast? 7 tips

 

Hoe houd je de aandacht van je lezer vast? 7 tips

 

Aandacht krijgen van je lezer. Dat gaat nog wel. Maar hoe houd je zijn aandacht vast? Hoe zorg je ervoor dat hij alles leest – of in ieder geval de tekst die belangrijk is? Daarvoor kun je een paar simpele trucs toepassen. Je vindt ze hieronder.

Tip 1. Schrijf een duidelijke inleiding

De meeste mensen beoordelen in minder dan 2 seconden of ze de juiste informatie voor zich hebben. Of dat nu een brief, folder of webpagina is. Online gunnen we ons nog minder tijd. Kom je op een webpagina, dan kijk je snel naar de eerste paar regels tekst: de inleiding. Gebruik de inleiding dus slim! Vertel je klant héél kort en bondig wat hij kan verwachten als hij verder leest. Hierboven zegt de inleiding  niet veel meer dan: ‘De aandacht van lezers vasthouden is lastig. Lees verder als je het wilt oplossen.’

Tip 2. Voeg een inhoudsopgave toe

Bij langere teksten, bijvoorbeeld in brochures en whitepapers, zijn we een inhoudsopgave gewend. Hetzelfde kun je doen bij online teksten. Zeker als ze wat langer zijn, kun je na de inleiding een overzicht van de tussenkopjes geven. Daardoor weet de lezer wat hij kan verwachten. Hij kan zelfs kiezen welke informatie hij op wil zoeken. Dat kun je nóg eenvoudiger maken met ‘ankers’. Een anker is een link die je naar een bepaalde locatie op dezelfde webpagina brengt. Daarmee klik je vanuit de inhoudsopgave dus direct naar de juiste alinea op je pagina.

Tip 3. Vermeld de geschatte leestijd

Onbewust vraag je je bij iedere tekst af ‘is het mijn tijd waard om dit te lezen?’ Help je lezer daarom door de geschatte leestijd te vermelden. Meestal is dat hoogstens een paar minuten. Daarmee zeg je dus eigenlijk: “Lees maar door, het kost je amper tijd”. Heb je een WordPress website, dan kun je zelfs een plugin installeren die de leestijd automatisch voor je berekent en vermeldt.

Tip 4. Val met de deur in huis

Als we elkaar bellen of face-to-face spreken, zijn we geneigd een aanloop te nemen. Eerst even praten over het weer. Eerst vragen hoe het met je is. Doe dat niet met tekst, want je lezer zoekt informatie. Begin dus meteen met wat de lezer wil weten. De rest komt daarna.

  • Dus niet: Het is weer lente. De krokussen komen op, de lammetjes dartelen in de wei – we kunnen weer naar buiten! Na meer dan een jaar corona zijn we er allemaal aan toe. Tijd dus voor nieuwe tuinmeubels! Zoek je een nieuwe loungebank voor op je terras? Of een mooie set voor in de tuin? Kom naar Tuincentrum Onze Lente. Wij hebben het grootste assortiment voor de laagste prijs!
  • Maar wel: Wij hebben het grootste assortiment tuinmeubels voor de laagste prijs! Zoek je een nieuwe loungebank voor op je terras? Of een mooie set voor in de tuin? Kom snel langs bij Tuincentrum Onze Lente.

Tip 5. Maak je tekst niet chronologisch

Dit sluit aan op de vorige tip. We zijn sterk geneigd een verhaal chronologisch te vertellen. Het is lente. Dus zoek je tuinmeubels. Dus kom je naar ons tuincentrum. En daar kun je ze kopen. Als je de aandacht van je lezer wilt trekken, kun je de chronologie omgooien. Begin het verhaal bijvoorbeeld op het moment dat de aankoop al is gedaan? ‘Zo, dat zit lekker! Een prachtige nieuwe loungebank, waarmee je tuin helemaal klaar is voor de lente. Waar wacht je nog op? Kom snel langs!’

Kijk maar eens hoe journalisten en schrijvers de chronologie omgooien en met de deur in huis vallen om de aandacht van hun lezers te trekken.

Tip 6. Denk na over je metabeschrijving

Veel van je lezers vinden je website via Google. Ze hebben iets gezocht, zagen jouw link in de zoekresultaten en hebben erop geklikt. Je eerste contact is dus de metabeschrijving: het stukje tekst dat mensen lezen in de lijst met zoekresultaten. Met dat stukje tekst schep je verwachtingen. Sluiten deze niet aan op de landingspagina, dan klikt je lezer direct weg. Een metabeschrijving moet er dus niet alleen op zijn gericht dat mensen naar je website klikken. De beschrijving moet ook eerlijk zijn. Je wilt niet dat mensen meteen weer vertrekken als ze op je webpagina terechtkomen. Zorg er dus voor dat de metabeschrijving pakkend is, maar dat deze ook uitlegt wat bezoekers op je pagina vinden. Door de verwachtingen te managen, krijg je mensen op je website die je tekst waarschijnlijk met meer aandacht lezen. Ze vinden op je website immers wat ze zochten.

Tip 7. Gebruik beschrijvende titels en tussenkopjes

Je lezers bepalen hoe relevant de pagina voor ze is door snel de titel, tussenkopjes en inleiding te scannen. De titel van je pagina moet de inhoud daarom in een paar woorden samenvatten. Maak het niet moeilijker dan het is: ‘Wij hebben het grootste assortiment tuinmeubels voor de laagste prijs’. Als dat is wat je lezer zoekt, is dat wat je in je titel vermeldt. Vervolgens kun je de tussenkopjes gebruiken om lezers nieuwsgierig te houden, waardoor ze verder lezen. Maar wees ook nu niet te cryptisch of creatief. Beschrijvende tussenkoppen die de alinea eronder samenvatten, werken het best. Je maakt het de lezer daarmee makkelijk om de informatie te vinden die hij zoekt.

Dus hoe houd je de aandacht van je lezer vast?

Aandacht krijgen voor een tekst lukt meestal wel. Het is veel moeilijker om de aandacht vast te houden. Met een inhoudsopgave, een geschatte leestijd, een goede inleiding en een beschrijvende titel en tussenkopjes kom je een heel eind. Waar het in de basis op neerkomt, is dat je lezersvragen in je tekst beantwoordt. Als je dat doet, blijft je lezer geïnteresseerd en houd je zijn aandacht vast.

Wil je teksten schrijven die klanten echt lezen?

Volg onze training webtekst schrijven. Of de training psychologisch beïnvloeden met tekst. Een schrijftraining op maat bij jou op kantoor of online kan natuurlijk ook! Je hebt al een maatwerk schrijftraining vanaf € 995 voor maximaal 12 personen.

 

Ontvang deze blogs direct in je mailbox (om de week)


Lees ook:




Dit artikel delen?

Plaats een link op je website met deze code:
<a href=”https://schrijvenvoorfondsenwervers.nl/hoe-houd-je-de-aandacht-van-je-lezer-vast”>Hoe houd je de aandacht van je lezer vast?</a>

Of klik op de social share buttons hieronder.
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!