Hoe schrijf je een goede blog? De 3 belangrijkste dingen om op te letten

 

Hoe schrijf je een goede blog? De 3 belangrijkste dingen om op te letten

 

‘Bloggen is populairder dan ooit’ kopte het Financieele Dagblad eind januari 2021. In het artikel staat dat blogs ondanks de opkomst van podcasts en vlogs nog steeds mateloos populair zijn. Logisch, want een goede blog maakt je bedrijf beter vindbaar in Google. Je kunt er e-mailadressen mee verzamelen. En je kunt je met een goede blog positioneren als expert. Maar hoe schrijf je een goede blog? Je leest het hieronder.

Waaruit bestaat een goede blog?

Een goede blog bestaat uit 3 onderdelen: een titel, een bodytekst en een call to action. Dat klinkt logisch, maar het is belangrijk te weten dat ze alle 3 een andere functie hebben. En dat je over alle 3 dus goed moet nadenken.

  1. De titel moet zoekwoorden bevatten voor SEO én moet pakkend zijn voor je lezer
  2. De bodytekst moet informeren (schrijf dus nooit verkoopteksten!)
  3. De call to action moet logisch aansluiten op de tekst van je blog en vraagt een reactie van je lezer

1: De titel van je blog

Waarom lees je het ene artikel in een magazine wel en het andere niet? Voor een groot deel omdat de kopregel of titel je prikkelt. Het is dan ook belangrijk een titel voor je blog te kiezen die nieuwsgierig maakt. Probeer de titel zo te schrijven dat het ook een zoekterm in Google wordt. ‘Hoe schrijf ik een goede blog’ bijvoorbeeld. Je kunt een goede titel maken door:

  • Aantallen te noemen (7 tips voor de perfecte blog)
  • In te spelen op hoe, wat of waar (hoe schrijf ik de perfecte blog)
  • Een stappenplan te bieden (de perfecte blog in 7 stappen)
  • Een handleiding te geven (zo schrijf je goede blogs)
  • Een vergelijking te maken (waarom blogs beter werken dan vlogs)

2: De inhoud van je blog

Als iemand googelt, zoekt hij informatie. Hij hoeft niet te weten waarom jij zo goed bent. Onthoud: een goede blog biedt waardevolle kennis. Het is dus geen verkoopverhaal – en in een blog heb je het dus nauwelijks over jezelf. Schrijf objectief en deskundig en breng je lezer op ideeën. Dat is namelijk informatie die hij zal lezen. Je bent in deze blog op dit punt gekomen omdat alle informatie tot nu toe neutraal en informatief is. Had je het ook allemaal gelezen als we alleen maar hadden verteld dat je bij ons een cursus blogs schrijven kunt volgen? (dat kan overigens wel – zie de call to action). Een goede blog beantwoordt vragen van je lezers. En daarmee weet je meteen hoe je de perfecte blog schrijft:

Bedenk een onderwerp. Schrijf alle vragen op die je lezers over dit onderwerp hebben. Beantwoord de vragen. Nu heb je de basis van de blog en hoef je de tekst alleen nog bij te schaven. Zo simpel is het!

3: De call to action van je blog

Je blog informeert, maar de conclusie is natuurlijk altijd dat jij de lezer verder kunt helpen. Deze blog informeert over het schrijven van een goede blog. Maar het vertelt niet alles. Daarvoor kun je een cursus volgen. Vergeet dus vooral niet een pakkende call to action op te nemen. Wat wil je dat de lezer doet? Iets downloaden? Zich aanmelden? Iets kopen? Maak dat zo eenvoudig mogelijk, bijvoorbeeld met linkjes op je webpagina. En als mensen moeten bellen of mailen, geef dan meteen je telefoonnummer of e-mailadres. Anders moeten ze zoeken – en daar heeft niet iedereen geduld voor. Hoe eenvoudiger jij het maakt, hoe groter de kans is dat de klant of lezer contact met je opneemt. En daar doe je het voor!

Waar vind je onderwerpen voor goede blogs?

Als je niet weet waarover je moet schrijven, kun je dat aan collega’s vragen. Misschien heeft een productmanager een aansprekend onderwerp voor je? Je kunt het ook je klanten vragen. ‘Wat wil je weten over…?’. Een derde optie is ‘contentcuratie’. Je verzamelt dan teksten over een bepaald onderwerp. Je haalt ze bijvoorbeeld van internet. Vervolgens voeg je deze teksten samen, bewerk je ze en vul je ze aan. Wat absoluut niet mag, is content botweg kopiëren van een andere website. Google geeft je er zelfs strafpunten voor.

Hoe vaak moet je bloggen?

Hoe vaak je moet bloggen, hangt af van je belangrijkste doel. Wil je vooral beter vindbaar worden en je deskundigheid laten zien? Dat kan al met 10 goede blogs. Dateer deze blogs niet, want dan lijken ze altijd actueel voor de lezer. Als er iets nieuws is te melden, hoef je dat alleen in je blog aan te passen. Wil je blogs gebruiken om e-mailadressen te werven? Of om beter zichtbaar te worden in social media? Dan moet je regelmatig iets nieuws schrijven. Elke week of maand bijvoorbeeld. Té is nooit goed, maar zolang je interessante content biedt die relevant is voor je lezer, mag je best wat vaker van je laten horen.

Leren hoe je goede blogs schrijft?

Volg onze cursus blogs schrijven. Of misschien is de training webtekst schrijven interessant voor je. Een schrijftraining op maat bij jou op kantoor of online kan natuurlijk ook! Je hebt al een maatwerk schrijftraining vanaf € 995 voor maximaal 12 personen.

 

Ontvang deze blogs direct in je mailbox (om de week)


Lees ook:




Dit artikel delen?

Plaats een link op je website met deze code:
<a href=”https://dialoogtrainers.nl/hoe-schrijf-je-een-goede-blog”>Hoe schrijf je een goede blog?</a>

Of klik op de social share buttons hieronder.
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!