Hoe verander je onzekere klanten in trouwe klanten?

Verlaag de ‘cognitieve dissonantie’ na een aankoop

“Kijk eens wat ik heb gekocht.” Iedereen kent het wel: bevestiging zoeken na een aankoop. Heb ik echt wel de beste fotocamera gekocht? Had ik misschien toch die andere uitvoering moeten kopen? Maak gebruik van die onzekerheid en je krijgt trouwe klanten!

Cognitieve dissonantie verlagen

Het onzekere gevoel dat klanten soms hebben na een aankoop, wordt ‘cognitieve dissonantie’ genoemd. Cognitieve dissonantie is de spanning die iemand krijgt door tegenstrijdige gevoelens. De theorie is in de jaren ’50 ontwikkeld door Leon Festinger, een Amerikaanse sociaal psycholoog die erover schreef in ‘When Prophecy Fails’ en ‘A Theory of Cognitive Dissonance’. Leon Festinger stelde dat mensen streven naar het verkleinen van dissonantie en daarvoor hun opvattingen of gedrag aanpassen.

Effect van een bedankbriefje

In Amerika is nu onderzocht wat het effect is als je de klant na aankoop een briefje stuurt. Klanten die van de leverancier een brief kregen waarin ze met hun aankoop werden gefeliciteerd, voelden minder dissonantie na de koop. Ze waren positiever over de verkoper en waren eerder geneigd opnieuw bij dezelfde winkel te kopen.

Een voorbeeld 

Wim de Vries heeft een partytent gekocht. Toen hij thuis de doos opende, vond hij een kaartje: “Lazy Lawn is het kwaliteitsmerk van Diframo. Wij hebben als doel een duurzaam en budgetvriendelijk product aan te bieden, met het accent op stijl en uitstraling. Deze partytent is beschermd door Scotchguard en is dus waterafstotend en vlekwerend.” Vervolgens volgden nog enkele aanbevelingen voor het onderhoud. Zo’n kaartje geeft de klant een goed gevoel. Het bewijst dat de producent serieuze kwaliteitsnormen gebruikt.

Hoe pas jij dit toe?

Hoe geef jij jouw klanten een lekker gevoel? Een bakker kan op zijn broodzakken laten drukken: “Eet smakelijk! Uw natuurbrood uit onze eigen bio-bakkerij wordt gebakken van…”. Verkoop je computers aan bedrijven? Schrijf na de aankoop een brief aan de klant. “Gefeliciteerd met uw aanschaf. Wij zijn ervan overtuigd dat u de juiste keuze heeft gemaakt en doen er alles aan om dat te bewijzen. Want…” Bevestig dus na de aankoop dat de klant de juiste keuze heeft gemaakt. Het geeft hem gemoedsrust. Doordat je de klant een fijn gevoel geeft, vergroot je de kans dat hij bij je terugkomt voor meer aankopen.

 

Hoe verlaag je de 'cognitieve dissonantie' na een aankoop?
Hoe verlaag je de ‘cognitieve dissonantie’ na een aankoop?
Bevestig dat hij de juiste keuze heeft gemaakt

 

Ontvang deze artikelen direct in je mailbox

Wil je meer marketing- en schrijftips? Meld je rechtsboven aan en ontvang onze wekelijkse blogs direct in je mailbox. Je krijgt dan meteen ons e-book met bijna 40 pagina’s schrijftips, een checklist om zelf je teksten te controleren en 10 tips om betere webteksten te schrijven. Of volg een schrijftraining van ISCV!

 


Lees ook:




Vond je dit een goede tip? Deel hem via de buttons hieronder

Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!