Inhaakkalender 2020: download hem voor een jaar lang inspiratie
Gelukkig Nieuw Haar! Sinds Boomerang Cards er jaren geleden mee kwam, heeft menig kapperszaak het op 1 januari geroepen. De inhaker is nog steeds goed voor een glimlach – en dat is precies het doel. Wil je ook een opvallende inhaker maken? Hieronder vind je 5 tips, de ISCV Inhaakkalender en voorbeelden ter inspiratie. Oh en kapperszaken, als jullie eens wat anders willen: Nationale Haardag is op 1 oktober. Of maak van de Internationale Vrouwendag (op 8 maart) eens Haar Dag?
Inhakers zijn populair
Bij een inhaker koppel je jouw bedrijf, product of dienst aan een gebeurtenis, vakantie of feestdag. Doe je dat goed, dan val je op en krijg je meer publiciteit, likes, shares en een grotere gunfactor. Lezers waarderen inhakers vooral als ze grappig en intelligent zijn. Als je dus even moet nadenken. Maar niet té lang, want ingewikkelde inhakers schieten hun doel voorbij. Neem het voorbeeld van Heineken dat inhaakt op Moederdag. Een vaasje is een bierglas, een bloemetje is iets dat je met Moederdag geeft. Je hoeft dus maar heel even na te denken om hem te snappen. Top!

Tip 1. Spreek je doelgroep aan met je inhaker
Een inhaker werkt pas als je aansluit op de belevingswereld van je doelgroep. Je kunt bijvoorbeeld inhaken op de Olympische Spelen, maar als jouw doelgroep er niks mee heeft, kun je dat beter niet doen. Afgaand op het voorbeeld hieronder heeft Honig blijkbaar wel klanten die van de Spelen houden. Het geeft ook meteen aan dat je met enige creativiteit altijd wel een bruggetje kunt vinden tussen een event en jouw product. Een cake heeft niets met de Olympische Spelen te maken. Toch zijn ze logisch aan elkaar gekoppeld.

Tip 2. Kies niet alleen populaire inhakers
Sinterklaas, Moederdag, Prinsjesdag… het zijn van die dagen waarop iedereen inhaakt. Jij kunt dat ook doen, maar je valt nóg meer op als je dagen pakt waarop minder adverteerders inhaken. HEMA haakte bijvoorbeeld in op de ingang van de wintertijd. We zetten de klok dan terug – en dus roept HEMA ‘hee, zet die klok eens terug’ boven een schaduw waar een klok heeft gestaan. Slim. Ga ook eens na of er dagen zijn die passen bij jouw product of dienst. De Dag van de Leerkracht bijvoorbeeld. Of Vrouwendag. Of de Dag van de Duurzaamheid. Onderaan dit artikel vind je handige links naar overzichten van ‘Dagen van….’.

Tip 3. Sluit met je inhaker aan op de actualiteit
Je kunt inhaken op dagen en gebeurtenissen die ieder jaar terugkomen, maar je kunt ook inhaken op de actualiteit. Met de komst van social media hoef je geen tijd meer te verliezen aan een tocht langs de grafisch vormgever, drukker en krantenuitgever. Je verzint nu iets – en 5 minuten later staat het op Instagram, Facebook, Twitter of LinkedIn. Voordeel van die social media is bovendien dat je snel een groot bereik krijgt als mensen je post liken en delen. Inhaken op de actualiteit is wel voor gevorderden. Je moet zeker zijn dat je doelgroep op de hoogte is van het nieuws waarop je inhaakt. En je moet vervolgens zo inhaken dat de lezer ook direct snapt wat je bedoelt. Onderwerpen die goede inhaakmomenten bieden, zijn bijvoorbeeld sportevenementen, tv-programma’s, het weer, de politiek en Bekende Nederlanders. Zo speelt Bol.com prachtig in op het trollenschandaal van zanger Dotan.

Tip 4. Maak alleen positieve inhakers
Je inhaker veroorzaakt alleen een glimlach als je positief bent en eventueel humor gebruikt. Een voorbeeld. In 2010 werd Gerard Kemkers de schlemiel van de Olympische Winterspelen doordat hij Sven Kramer de verkeerde baan instuurde. Zo’n gegeven kun je heel eenvoudig gebruiken om iemand belachelijk te maken. Doe dat niet met je inhaker. Je wint er geen sympathie mee en doet afbreuk aan je imago, product of dienst. Randstad haakte wel op de juiste manier in. Niet door te oordelen of uit te lachen, maar door neutraal te wijzen op de keuze voor een passende baan. Prima!

Tip 5. Begin op tijd met het plannen van inhakers
Aan het begin van het jaar weet je al dat Sinterklaas op 5 december weer in het land is. En dat het op de derde dinsdag van september weer Prinsjesdag is. Alle tijd dus om inhakers te bedenken. Maak een jaarplanning en zorg ervoor dat je inhakers klaar hebt staan. Je kunt daarbij ook voorspellen dat bepaalde dingen gaan gebeuren. Er komt vast wel weer een hittegolf. Misschien winnen we het Eurovisie Songfestival weer. Of een groot voetbaltoernooi. Gebeurt het niet, dan heb je een inhaker voor niets gemaakt. No harm done. Gebeurt het wel, dan kun je direct in actie komen en heb je met je inhaker megaveel impact. Brainstorm eens met collega’s. Leuk om te doen – en wie weet wat het oplevert!

Inhaakkalender 2020 en meer inspiratie
In de ISCV Inhaakkalender 2020 vind je voor iedere maand van het jaar 5 inhaakmomenten. Handig om te printen en te bewaren. Er zijn natuurlijk héél veel meer inhaakmomenten in een jaar. Van de start van de Dakar Rally tot Wereld Knuffel Dag. En van Internationale Sushi Dag tot Nationale Boerenkooldag. Meer data en inspiratie vind je op deze websites:
- www.inhaakkalender.com
- www.inhaakkalender.nu
Lees ook:
Hoe schrijf je Engelse woorden in Nederlandse tekst?
Schrijf je accountmanager of account manager? Is het layout of lay-out? En ga je copywriten of toch liever gewoon tekstschrijven? Je zou er gestrest, gestresst of gestressed van worden!
Don’t make me think – de 6 belangrijkste usability lessen van Steve Krug
Usability-goeroe Steve Krug schreef het boek Don't make me think. Zijn belangrijkste 6 lessen over gebruiksvriendelijkheid van websites lees je hier.
Johnson Box: een opvallend kader dat je respons verhoogt
De ‘Johnson Box’ is een gecentreerd rechthoekig kader waarin je de belangrijkste boodschap van je mailing kort vermeld. Het kan de respons op je mailing sterk verhogen, omdat het oog direct op dit stukje tekst valt. De Johnson Box
Dit artikel delen?
Plaats een link op je website met deze code:
<a href=”https://dialoogtrainers.nl/inhaakkalender-2020″>Inhaakkalender 2020: download hem voor een jaar lang inspiratie</a>
Of klik op de social share buttons hieronder.
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!