Coronavirus gebruiken voor reclame? Laat inhaken geen afhaken worden
Heineken staat bekend om haar gevatte ‘inhakers’ – opvallende reclames die inspelen op de actualiteit. Het bedrijf zou zó makkelijk een inhaker kunnen maken op het coronavirus: Corona bier versus coronavirus. Tel uit uw winst. Toch doen ze het niet. En dat is wel zo slim. Corona ligt véél te gevoelig en is een véél te groot probleem. Toch zijn er bedrijven die zeer goede inhakers op het coronavirus hebben gemaakt. Wat is hun geheim?
Inhakers op het coronavirus: niet voor iedereen
De uitdaging van inhakers ligt in het vinden van de balans tussen humor en plat of zelfs beledigend worden. In het geval van het coronavirus voelen mensen zich al snel beledigd of verontwaardigd. Logisch, want iedereen leeft in angst en onzekerheid. Inhaken op het coronavirus zelf is dan ook uit den boze. Heineken kan logischerwijs alleen maar inhaken op het virus zelf. Daarom zien ze er vanaf. Radio 10 deed dat niet en werd snel teruggefloten.
Op de melodie van ‘Wij vieren feest’ maakte Radio 10 een inhaker met de tekst ‘Voorkomen is beter dan Chinezen’. De zender moest diep door het stof – en dat was nog vóór Nederland door het virus werd getroffen.
Hoe doe je het dan wél?
Inhaken op het virus zelf is dus spelen met vuur. Je kunt wél inspelen op de gevolgen van het coronavirus. Die onderwerpen liggen voor het oprapen. Thuiswerken. Hamsteren. Handen wassen. Afstand houden. Te drukke stranden. Dit zijn onschuldige onderwerpen die nog steeds verkeerd kunnen uitpakken in een inhaker, maar die op zich ‘veilig’ bruikbaar zijn. Ze kunnen zelfs sympathie kweken.
Door niet in te haken op het virus zelf, maar op ‘onschuldige’ gevolgen en bijkomstigheden, kun je zelfs sympathie kweken.
De beste inhakers combineren een heading met een foto, zonder verdere tekstuele uitleg zoals je dat in een standaard advertentie hebt. De foto op zichzelf zegt niets. De heading op zichzelf zegt ook niets. Pas als je het beeld met de tekst combineert, ontstaat een uitdagend geheel dat als het goed is een glimlach opwekt.
Goede voorbeelden van inhakers
Hornbach, IKEA, Burger King, Netflix, Suitsupply, VakantieVeilingen en Google hebben het al aangedurfd inhakers te maken op het coronavirus. Dat doen ze op een smaakvolle en gepaste manier. Burger King, IKEA, Netflix en Suitsupply reageren op de onderwerpen thuisblijven en thuiswerken. Netflix geeft voor straf zelfs spoilers van populaire series als je toch naar buiten gaat. VakantieVeilingen speelt in op de run op wc-papier. Google voegde een ‘handen wassen’ icoontje aan haar logo toe met een afbeelding van Ignaz Semmelweis, de Hongaarse arts die in de 19e eeuw ontdekte dat zeep virussen doodt. En Hornbach reageert op het feit dat we elkaar de handen niet meer mogen schudden.
Gebruik je bedrijfsnaam als inhaker
Als je geluk hebt, kun je je bedrijfsnaam gebruiken als inhaker. De KitKat chocoladereep heet in Israël ‘Keef-Kef’. De twee woorden Keef-Kef samen betekenen ‘plezier’, maar het eerste woord los betekent ‘high five’. Handen aanraken mag nu niet meer. Daarom verwijderde het merk ‘Keef’ uit de naam en blijft alleen het plezier (‘Kef’ in Hebreeuws jargon) over. Ook Vodafone durfde met haar merknaam te spelen. In Turkije staat nu niet ‘Vodafone’ als netwerk op je mobieltje vermeld, maar ‘EvdeKal’ wat ‘blijf thuis’ betekent.
De Marktplaats van Zuid-Amerika heet ‘Mercado Libre’ en heeft normaal gesproken een logo van twee handen die elkaar schudden. Nu zijn het twee ellebogen die elkaar raken. Grafisch ontwerper Jure Tovrljan heeft dit idee doorgevoerd in verschillende bekende logo’s. Zie hieronder!
Meer weten over het schrijven van goede inhakers? Lees ook dit artikel met meer inspiratie en een kalender voor inhaakmomenten.
Woordgrapjes over het coronavirus
Mondkappen.Nou. en Hoest.Nou. Twee woordgrappen van Rumag die uitdagend, maar onschuldig zijn. Ze zijn dan ook te koop op T-shirts. En dat niet alleen, Rumag doneert het grootste deel van de opbrengst. Dé manier om sympathie te krijgen van het grote publiek. Bij de T-shirts staat de tekst:
Heftige periode hé? Weet je wat naast Vitamine C nog meer helpt? Humor. En wat naast humor nog meer? Het Rode Kruis. Daarom gaan wij ze combineren. Met de aanschaf van dit shirt doneer je € 10,- aan het Rode Kruis.
UPDATE: In het tv-programma Zondag met Lubach werd gemeld dat Rumag het toch niet zo heel netjes deed met de donaties aan het Rode Kruis. Lubach introduceerde daarom zijn eigen t-shirt lijn met de afzender Lubag. De t-shirt collectie van Rumag is nu offline gehaald en Rumag heeft veel slechte pers gekregen. Opnieuw een bewijs dat dit soort inhakers gevoelig ligt en dat je secuur moet zijn met de uitvoering.
Zo moet inhaken op het coronavirus dus niet
Het is gelukkig geen echte reclame, maar een van de vele ‘coronagrappen’ die viral gaan op internet en in social media. Waarom voelt het ongemakkelijk? Omdat het inhaakt op het virus zelf. Het haalt er zelfs nog een andere vervelende ziekte bij: de ziekte van Lyme. Wellicht komt er ooit een tijd dat we terugkijken en genoeg afstand hebben om dit soort grappen te maken. Doe het nu nog maar even niet in je reclameteksten.
Laten we zelf ook even inhaken op het coronavirus
Omdat trainingen op locatie nu (we schrijven dit in maart 2020) even niet mogelijk zijn, stappen we tijdelijk over op online trainingen. Dezelfde trainer, dezelfde lesstof, dezelfde interactie – maar dan veilig vanuit je eigen stoel thuis. Je kunt je nog aanmelden voor winnende webteksten schrijven en schrijven voor fondsenwervers.
Lees ook:
Goede tekstopmaak houdt de aandacht van je lezers vast
We geven mooie dingen automatisch extra aandacht. Een glanzende BMW cabriolet wordt door ons uitgebreid bewonderd. Een knappe man of vrouw kijken we nog even na. En over een luxe landhuis met oprijlaan dromen we graag een tijdje weg.
Maak je webtekst beter leesbaar met signaalwoorden
Krijg je je webtekst niet lekker lopend? En kom je niet verder dan gortdroge los-zand zinnen? Gebruik dan wat cement om je zinnen en alinea’s aan elkaar te plakken.
Dé 5 schrijftips voor blogs, websites en andere zakelijke teksten
Hoe zorg je ervoor dat je tekst lekker leest? Dat je tekst aanspreekt bij je doelgroep? En dat je lezer niet na 3 zinnen al afhaakt? Dit zijn de belangrijkste 5 schrijftips
Dit artikel delen?
Plaats een link op je website met deze code:
<a href=”https://dialoogtrainers.nl/inhakers-op-het-coronavirus”>Inhakers op het coronavirus: zo kan het</a>
Of klik op de social share buttons hieronder.
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!