Vermeld je belangrijkste boodschap in een Johnson Box
De ‘Johnson Box’ is een gecentreerd rechthoekig kader waarin je de belangrijkste boodschap van je mailing kort vermeld. Het kan de respons op je mailing sterk verhogen, omdat het oog direct op dit stukje tekst valt. De Johnson Box is vernoemd naar direct marketeer en copywriter Frank Johnson. Hij gebruikte de Johnson Box in de jaren ’40 van de vorige eeuw om de respons op zijn mailings voor American Heritage Magazine te verhogen. Waar moet je op letten als je dit opvallende kader gebruikt?
1. Zet de juiste inhoud in de box
Wat moet je in de box zetten? Heel simpel: dat wat je het allerbelangrijkst vindt om te communiceren. Je aanbod bijvoorbeeld. Of het grootste voordeel van je product. Of de datum tot wanneer je aanbod geldig is. Onthoud: als de inhoud van de box niet aanspreekt, wordt de rest van je tekst waarschijnlijk ook niet gelezen.
2. Gebruik de box selectief
Stuur je een bulkmailing, dan past de Johnson Box meestal prima. Stuur je een persoonlijke brief of heeft je mailing een luxe uitstraling? Gebruik de box dan niet. Deze valt dan teveel uit de toon en kan goedkoop overkomen.
3. Probeer eens een box in de bodytekst
Traditioneel werd de box bovenaan de tekst gezet. Er is echter niemand die zegt dat je belangrijkste boodschap bovenaan de brief moet staan. In het midden of onderaan de tekst kan ook prima.
4. De box werkt ook in e-mails
Hoewel de Johnson Box meestal in mailingbrieven wordt gebruikt, werkt deze ook in e-mail berichten. Je maakt dan twee lijnen, zonder de zijlijnen. Een voorbeeld:
Dit is een Johnson Box in een e-mail.
Zie je hoe deze zin opvalt?
5. Let op de preview functie
Gebruik je de box in een e-mail, probeer deze dan zichtbaar te krijgen in het preview gedeelte. Dit betekent dat je de tekst bovenin plaatst, waardoor ontvangers met een preview functie (snippet) je boodschap al zien voordat ze de e-mail openen.
6. De goedkope look
Je kunt je tekst omkaderen met een doorgetrokken lijn. Soms kan een bewuste goedkope positionering echter wonderen doen. Probeer in dat geval eens ****** in plaats van een lijn om een kader te vormen.
7. Gebruik een afbeelding
Plaats een afbeelding van je aanbod in de box. Je trekt het oog van de ontvanger daarmee nog sneller naar de box en dus naar je belangrijkste boodschap.

Ontvang deze artikelen direct in je mailbox
Wil je meer marketing- en schrijftips? Meld je rechtsboven aan en ontvang onze wekelijkse blogs direct in je mailbox. Je krijgt dan meteen ons e-book met bijna 40 pagina’s schrijftips, een checklist om zelf je teksten te controleren en 10 tips om betere webteksten te schrijven. Of volg een schrijftraining van ISCV!
Lees ook:
Overtuigen volgens Cialdini: hoe 1 ander woord 45% meer omzet opleverde
Toen marketingexpert Robert Cialdini ons land bezocht, kreeg Rick Nieman de kans hem te interviewen. Cialdini vertelde onder andere dat het bekende audiomerk Bose maar liefst 45% meer nieuwe audiosystemen verkocht door 1 woord in de advertentie te veranderen.
15 tips voor een goede vacaturetekst
Zoek je nieuwe medewerkers? Dan ben je niet de enige. Er staan in Nederland momenteel meer dan 250.000 vacatures open. Geen probleem als je een flinke zak met geld hebt. Dan huur je een duur bureau in, plaats je grote advertentiecampagnes en ga je aan de slag met
7 tips om je website te verbeteren
De Stanford University en The Poynter Institute hebben onderzoek gedaan naar hoe internetgebruikers websites bekijken. Opvallende uitkomst: tekst trekt het oog eerder dan foto's en afbeeldingen! In tegenstelling tot brochures en advertenties,
Vond je dit een goede tip? Deel hem via de buttons hieronder
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!