Wie blijft doen wat hij altijd heeft gedaan, krijgt steeds minder!

Gratis e-boek Nieuwe klanten werven kan veel slimmer

Klanten werven

Nieuwe klanten werven kan veel slimmer

Klanten werven wordt steeds gemakkelijker, maar het lijkt ingewikkelder

Content, social media, vindbaarheid, bellen en e-mailen zijn de ingrediënten voor slimmere acquisitie. Klanten werven is een gezamenlijke taak voor marketing en verkoop.

Ik zie bedrijven krampachtig vasthouden aan oude technieken en andere bedrijven helemaal overgaan op digitale werving of social selling. Het optimum ligt vaak in het midden. Inspelen op digitale oriëntatie, de kracht van het verspreiden via social media benutten en pas persoonlijk contact als de tijd daarvoor rijp is.

8 hoofdstukken, 8 cartoons, 8000 woorden

De ideeën over slimmer acquireren die ik de afgelopen jaren heb opgedaan, heb ik samengebracht in een overzichtelijk gemakkelijk leesbaar e-boek met acht prachtige cartoons van Sandor Paulus.

Hieronder een paar links naar blogs met stukjes uit het boek:

Zorg dat klanten jou zien

 

 

 

Zorg dat klanten jou zien!

Geef iets weg als je contact wilt houden

 

 

 

Geef iets weg als je e-mailadressen wilt krijgen

Duidelijke taal scoort beter

 

 

 

Zeven manieren om e-mailings interessant te houden

cartoon-hs7

 

 

 

Het moderne kennismakingsgesprek

Waar je begint hangt af van waar je nu staat

 1. Als je al actief aan cold calling doet

Bedrijven die al weten wie ze willen benaderen en dat actief doen via de telefoon zijn vooral kansrijk bij prospects die al ver in hun oriëntatieproces zijn. Hun extra kansen liggen in een digitale strategie gericht op bewustwording en informatievoorziening. Het bellen zelf wordt daarna succesvoller en leuker. Door bij zo veel mogelijk prospects die nog niet aan een afspraak toe zijn een e-mailadres te vragen, investeer je in kansen op langere termijn. Naar deze e-mailadressen stuur je vervolgens om de paar weken een goed artikel of blog dat meer aansluit bij de oriëntatiefase. Doe in het begin nog geen aanbiedingen. Vervolgens ga je meten welke prospects de e-mails lezen. Degenen die de artikelen lezen bel je op met de vraag wat ze van je artikelen vinden op de manier zoals dat in deze blog beschreven staat. Dus als je de telefoon al gebruikt, voeg je content en e-mail toe aan je acquisitiemix.

2. Als je al regelmatig nieuwsbrieven en e-mailings verstuurt

Bedrijven die actief zijn met e-mail marketing kunnen door het mailen van goede blogs de openingsratio aanzienlijk verhogen en zo meer mensen bereiken. Vervolgens kun je degenen die je e-mail vaak openen en dus verder in hun oriëntatieproces zijn, bellen en vragen wat ze van je artikelen vinden en waar ze nog behoefte aan hebben. Tijdens die telefoongesprekken is het gemakkelijk om te ontdekken wat ze weillen en een afspraak te maken. Dus als je al e-mailmarketing inzet, voeg je content marketing en de telefoon toe aan je acquisitiemix.

3. Als je nog vrijwel niets aan acquisitie doet

Bij bedrijven die weinig tot niets aan acquisitie doen, hangt het ervan af hoeveel tijd ze zichzelf gunnen om het in te richten. Met bellen heb je eerder resultaten op korte termijn. Bloggen en mailen in combinatie met bellen vraagt meer tijd omdat je eerst een e-mailbestand moet opbouwen. Op langere termijn is dit meestal efficiënter. Als je alles inzet, ben je in elke fase van het oriëntatieproces actief.

Wanneer heb je marketing automation software nodig?

Zolang je nog nauwelijks educatieve content hebt, kun je het eerst wel af met Google Analytics. Met de software voor je e-mailings kun je waarschijnlijk al zien wie wat hoe vaak opent. Als je veel blogt en veel terugkerende bezoekers krijgt die geen e-mailadressen achterlaten, wordt het tijd om te investeren in marketing automation software.

Veel leesplezier met het e-boek en heel veel succes met het slimmer werven van nieuwe klanten.

Gratis e-boek aanvragen

Wim van der Mark

  1. Rob Visser Beantwoorden

    Ik heb het boek in bezit en ben aan het lezen. Eigenlijk aan het herlezen. Meestal doe je dat bij een roman, nu door de nieuwe informatie die ik wil verwerken. En ook punten die zo vanzelfsprekend zijn dat ik er nooit aan gedacht heb.

  2. Wim van der Mark Beantwoorden

    Leuk dat je het boek nog een tweede keer gelezen hebt Rob. Ik stuur je ook een gedrukte versie. Op papier komt de informatie weer net anders over omdat je dan anders bladert.

  3. Erika Beantwoorden

    Interessant artikel! Ik ben groot fan van Google Analytics. Heb er allerlei trainingen voor gevolgd om het me helemaal eigen te maken. Wie weet dat ik binnenkort ook gebruik ga maken van een ander software programma, want heb inderdaad veel terugkerende klanten, die geen e-mailadres achterlaten. En dit is toch wel belangrijk.

Geef een reactie...

*

captcha *