Korting of iets extra’s: wat maakt je klant hebberig?
In 1887 gaf Coca Cola tegoedbonnen weg. Consumenten kregen er een gratis glas cola mee – en marketing was daarna nooit meer hetzelfde. Ieder bedrijf biedt tegenwoordig acties met kortingen, extraatjes en incentives. Maar wat werkt beter: korting of een extra product? En vooral: waarom? Hoe werken onze hersenen als het gaat om hebberigheid?
Niet goed in rekenen
The Economist heeft het artikel ‘Something doesn’t add up’ gepubliceerd over een interessant onderzoek van de University of Minesota. De onderzoekers wilden weten hoe consumenten reageren op kortingen en op gratis producten. De conclusie: “Shoppers krijgen liever gratis iets extra’s dan korting.” De verklaring? Die is niet complimenteus voor de gemiddelde consument. “De belangrijkste reden is dat de meeste mensen niet goed kunnen rekenen.”
Hoe werken onze hersenen?
Iedereen weet dat 50% korting op een euro betekent dat je 50 cent korting krijgt. Toch moeten je hersenen een stap maken om dat te ontdekken. Ze moeten rekenen. In een wereld waarin alles snel, snel, snel is moet je als marketeer direct duidelijkheid bieden. Daarom werkt een gratis product beter. Je ziet dan direct wat je krijgt. Zonder rekenwerk. Bovendien lijkt het alsof je meer bespaart. Ga maar na wat er gebeurt als je een fles Head & Shoulders shampoo koopt van € 5,50:
- Met 50% korting verdien je € 2,75 (dat moet je eerst berekenen)
- Met 1+1 gratis verdien je € 5,50 (dat zie je direct)
De aanbieding komt op hetzelfde neer, want als je met 50% korting 2 flessen shampoo koopt, is je winst ook € 5,50. Maar door een 1+1 gratis actie te doen, is je aanbod direct duidelijk. Bovendien lijkt je aanbieding een dubbele waarde te hebben.
Vergeet niet de waarde te melden
Vooral grote winkelketens maken vaak reclame met partij-aanbiedingen op tv. Ze hebben bijvoorbeeld pannen met een 1+1 gratis promotie. Top. En frituurpannen met 50% korting. Prachtig! Maar ze vermelden de waarde niet. En dus maken ze de klant niet hebberig. Zijn het pannen van 10 euro of van 35 euro? En bespaar ik op de frituurpan 20 euro of 50 euro? Gemiste kans!

De klant denkt meer te verdienen, zonder te hoeven rekenen.
Alternatieven voor korting of een extra product
Het Kruidvat is een van de grootste winkelketens van Nederland. Misschien wel omdat de kruidenier ooit de ‘1+1-gratis’ aanbiedingen introduceerde? Let er maar eens op in de reclameblokken op tv. De ene na de andere 1+1 gratis aanbieding komt voorbij. Maar soms kun je zo’n aanbieding niet doen. Bijvoorbeeld als je accuboormachines verkoopt. Dan zit niemand te wachten op een tweede exemplaar gratis. Hoe maak je klanten dan toch hebberig als je geen standaard korting wilt bieden? Twee andere zeer succesvolle bedrijven bieden inspiratie:
- De gratis cadeaus van Rituals. Hoe meer je bij Rituals online bestelt, hoe duurder het cadeau is dat je gratis krijgt. En dat wordt overal vermeld, uiteraard ook in je winkelwagentje: “Met deze luxe handcare set is een zijdezachte huid binnen handbereik. De set is van jou bij een minimale besteding van € 40.”
- De spaarpunten van Douwe Egberts. Het spaarprogramma van Douwe Egberts is al meer dan 90 jaar een begrip. De consument vindt op elke verpakking een waardepunt waarmee hij kan sparen voor koffie- en theeproducten.
Geef je toch korting? Noem dan niet alleen het percentage (25%), maar ook het bedrag dat je klant bespaart. Ook dan hoeft je klant niet te rekenen. Gebruik bovendien cijfers en geen letters om je aanbod direct duidelijk te maken (geen vijf procent maar 5%). Lees ook dit artikel over wanneer je klanten korting geeft.
Wil je meer bereiken met je (online) teksten?
Volg onze training webtekst schrijven. Of de training psychologisch beïnvloeden met tekst. Een schrijftraining op maat bij jou op kantoor of online kan natuurlijk ook! Je hebt al een maatwerk schrijftraining vanaf € 995 voor maximaal 12 personen.
Ontvang deze blogs direct in je mailbox (om de week)
Lees ook:
Wat is een tautologie?
Een tautologie is een vaak voorkomende taalfout die toch niet altijd fout is. In dit artikel leer je wat tautologieën zijn
Goede tekstopmaak houdt de aandacht van je lezers vast
We geven mooie dingen automatisch extra aandacht. Een glanzende BMW cabriolet wordt door ons uitgebreid bewonderd. Een knappe man of vrouw kijken we nog even na. En over een luxe landhuis met oprijlaan dromen we graag een tijdje weg.
B1 taalniveau of Jip en Janneke taal zijn niet altijd verstandig
Wanneer gebruik je Jip en Janneke taal? Die vraag is snel beantwoord: als je kinderboeken schrijft. Tekstschrijven op B1 taalniveau lijkt wel verstandig. Je maakt klanten én Google immers blij als je het juiste taalniveau raakt. Maar hoe doe je dat
Dit artikel delen?
Plaats een link op je website met deze code:
<a href=”https://dialoogtrainers.nl/korting-of-een-extra-product”>Korting of iets extra’s bieden – wat werkt beter?</a>
Of klik op de social share buttons hieronder.
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!