Leid kopers niet af: gebruik minder vaak ‘meer informatie’

Bereik meer op je website met minder tekst

 

Je verkoopt fietsen. Mevrouw Jansen heeft een testrit bij je gemaakt en heeft er een gratis fietstas bij onderhandeld. Ze is klaar om af te rekenen en dan zeg jij: “Ik heb die fiets trouwens ook nog in het blauw.” Echt niet! Als de klant bij de kassa staat, kijk je wel mooi uit. Eerst die pinpas door het apparaat. Gek genoeg doen we dit online wél vaak. Check je website maar eens. Waar in de tekst bied je meer informatie waar dat niet hoeft? Leid klanten nooit onnodig af. Het kost je omzet.

Geef niet meer informatie

Het is vrij standaard om een alinea in je tekst op te nemen met daarboven het kopje ‘meer informatie’ of ‘meer weten?’. Wat je daarmee impliciet zegt, is dat er meer informatie is. Dat de klant dus nog niet alles weet. Dat hoeft geen probleem te zijn. Als de klant zich oriënteert, is het heel netjes om te vertellen dat hij bij je terecht kan als hij vragen heeft. Dat heeft voor jou ook als voordeel dat je zijn e-mailadres of telefoonnummer krijgt. Maar wat nu als ik al heb besloten dat ik iets wil kopen? Als ik dán zie dat ik meer informatie kan krijgen, kan ik zomaar gaan twijfelen. En dat wil je niet.

Geef wél een optie voor meer informatie in de oriëntatiefase. Doe het niet in de koopfase. Klanten willen zeker zijn dat ze het juiste besluit nemen. Dat doen ze op basis van de informatie die ze hebben. Als jij zegt dat er meer informatie is, slaat de twijfel toe en klikt de klant misschien niet op je koopknop.

Kleed je landingspagina uit

Geef informatie op je website waar de klant dat verwacht en nodig heeft. Heeft de klant besloten? Dan mag je hem niet meer afleiden. Dat doe je het best door alle navigatie van de pagina weg te halen. Geen menu, geen footer, geen contactknop – alleen de actie waar het om draait. Je bestelformulier bijvoorbeeld. Of je winkelwagentje. Kijk hieronder maar hoe Dropbox het doet. Als je hebt besloten dat je het gratis wilt proberen, word je nergens meer door afgeleid. Je kunt alleen nog op het logo klikken om terug te keren naar de homepage.

Loop je website eens na en bedenk bij iedere pagina wat de klant wil weten of doen. Oriënteren? Dan geef je informatie en contactknoppen. Kopen? Dan mag niets meer zorgen voor afleiding. Meer hierover lees je in de blogs over goede landingspagina’s en ‘de banaan’ van Seth Godin.

 

Landingspagina van Dropbox leidt klanten niet onnodig af
Deze landingspagina van Dropbox leidt klanten niet onnodig af

 

Verhoog de conversie van je website

We nemen 95% van al onze beslissingen onbewust. Speelt jouw webtekst in op dat onbewuste gedrag, dan verhoog je je conversie aanzienlijk. Hoe dat werkt? Je leert het tijdens de training ‘Psychologisch beïnvloeden met tekst’ van conversie-expert Martin van Kranenburg. Een dag vol praktische tips! Uiteraard kun je ook informeren naar de mogelijkheden van een incompany training.


Lees ook:




google review plaatje

 

Dit artikel delen?

Plaats een link op je website met deze code:
<a href=”https://dialoogtrainers.nl/minder-webtekst”>Bereik meer op je website met minder tekst</a>

Of klik op de social share buttons hieronder.
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!