Neuromarketing in tekst toepassen: 5 tips

Neuromarketing in tekst toepassen: vind jij de koop- of geefknop van je lezer? (5 tips)

 

Hoe reageren de hersenen van je lezers op jouw webteksten, brieven en blogs? Als je dat weet, kun je de teksten zo aanpassen dat mensen eerder bij je kopen. Of dat ze eerder aan je geven als je voor een goed doel werkt. In Amerika noemen ze dit de zoektocht naar de ‘buy button’. Of neuromarketing die knop ooit vindt, is maar de vraag. Tot die tijd kun je in ieder geval een paar slimme tips in je teksten verwerken. Neuromarketing in tekst toepassen: vind jij de koop- of geefknop van je lezer?

Wat is neuromarketing?

Neuromarketing past kennis uit neurologisch onderzoek (dat kijkt hoe hersenen werken) toe op marketing en communicatie. Neurowetenschap bestudeert bijvoorbeeld emoties en hoe mensen iets interpreteren en beleven. Neuromarketing gebruikt deze kennis om marketing effectiever te maken. Het is bijvoorbeeld bekend dat Amerikaanse filmstudio’s hersenscans inzetten om campagnes te testen en de reacties op filmtrailers te onderzoeken. Tegenstanders vinden dit onethisch. Ze zijn bang dat onderzoekers de buy button vinden. En dat consumenten weerloze slachtoffers worden van sluwe marketeers. Voorstanders, zoals de bekende hoogleraar Robert Cialdini, vinden dat onzin:

Neuromarketing helpt je om teksten beter op je lezers af te stemmen, zodat ze eerder reageren. Lezers die totaal geen interesse hebben, beïnvloed je er niet of nauwelijks mee.

Waarom is neuromarketing in tekst belangrijk?

Neuromarketing is belangrijk, omdat mensen vaak iets anders doen dan ze denken. Dat hoeft niet eens bewust te zijn. Sterker nog: vaak gebeurt het onbewust. We denken dat we rationeel beslissen, maar we beslissen vaak op basis van emotie. Cialdini heeft dat al met talloze voorbeelden bewezen. Nu hoef je jouw doelgroep niet meteen aan hersenscans te onderwerpen om te ontdekken wat ze motiveert. Heel veel is al onderzocht – en is dus direct klaar voor gebruik. Met de volgende tips pas je neuromarketing eenvoudig toe in teksten.

Tip 1. Pas de principes van Robert Cialdini toe

Robert Cialdini is expert in beïnvloeden en overtuigen. Hij heeft 6 beïnvloedingsprincipes bedacht. Later heeft hij deze met een 7e aangevuld: commitment & consistentie, wederkerigheid, sympathie, sociale bewijskracht, autoriteit, schaarste en eenheid. Als je deze principes in je teksten verwerkt, vergroot je de kans dat je lezer reageert. Wil je hierover meer weten? Lees dan zijn boek ‘Invloed’, kom naar de training ‘psychologisch beïnvloeden met tekst’ of lees eens wat blogs over Cialdini. Op deze website lees je bijvoorbeeld:

Tip 2. Communiceer van mens tot mens

Mensen identificeren zich graag met anderen. Toon daarom mensen op je website, bijvoorbeeld bij de call to action. Dan weet de lezer met wie hij zaken doet of wie hij belt of mailt. Plaats je pasfoto bij je e-mail handtekening en bij de handtekening in je mailingbrief. Plaats ook foto’s van mensen die je product gebruiken. Het werkt véél sterker als iemand met een glimlach kookt met jouw pan, fietst op jouw fiets of slaapt op jouw bed dan wanneer je alleen een pan, fiets of bed afbeeldt. Gebruik daarnaast reviews, quotes en testimonials. Laat mensen aan het woord. Mensen zijn sociale dieren en als je je in Cialdini hebt verdiept, weet je dat je hiermee autoriteit en sociale bewijskracht krijgt. Speciaal voor fondsenwervers nog een aanvullende tip: doe aan storytelling. Daarmee kun je veel meer menselijke emotie in je tekst verwerken.

Mensen willen geen zakendoen met anonieme kantoren. Ze willen zakendoen met mensen. Communiceer daarom zo menselijk mogelijk.

Tip 3. Gebruik de juiste kleuren

Onbewust hebben kleuren effect op ons. Je kunt zelfs kleurentherapie volgen als je even niet lekker in je vel zit. Kleuren roepen onbewust verwachtingen en emoties bij ons op. Zo geeft blauw vertrouwen. Niet voor niets heeft computergigant HP daarom een blauw logo. Natuurlijk zijn dit nuances. Een andere kleur in je e-mailing zorgt niet meteen voor een verdubbeling van de respons. Met passende kleuren zorg je wel voor een uiting die ‘klopt’ en een logisch geheel vormt. Als je een fondsenwervende brief verstuurt over vreedzaamheid, gebruik dan bijvoorbeeld geen fel rood of oranje in je mailing. En wil je met jouw product jeugdigheid en optimisme uitstralen, blijf dan weg van degelijke kleuren als grijs en blauw.

 

Kleur Emotie / uitstraling
Grijs Evenwicht, neutraal, kalm
Groen Vreedzaam, groei, gezondheid
Blauw Vertrouwen, kracht, betrouwbaar
Paars Creatief, wijs, fantasierijk
Rood Opwindend, jeugdig, gedurfd
Oranje Vriendelijk, zelfverzekerd, opgewekt
Geel Optimisme, warmte, duidelijkheid

 

Kleurgebruik als onderdeel van neuromarketing

 

Tip 4. Maak je boodschap urgent

Eén van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini is schaarste. Als er weinig van iets is, willen we het allemaal. Als iets in overvloed beschikbaar is, is het minder interessant. Voeg daarom urgentie toe aan je boodschap. Je geeft je lezer daarmee het laatste duwtje in de rug om (snel) te reageren.

  • Dit aanbod geldt alleen deze week
  • Er zijn nog maar 3 plekken beschikbaar
  • We hebben uw gift nu nodig, anders zijn we te laat

Tip 5. Maak slim gebruik van prijzen en getallen

Een van de basistrucs binnen (neuro)marketing. Verander € 300 in € 299 en het bedrag lijkt meteen flink lager. Dat komt doordat je hersens denken dat het bedrag ‘tweehonderd-en-nog-wat’ is. In plaats van driehonderd. Omdat het bedrag met een 2 in plaats van een 3 begint, ervaren we het als goedkoper. Nu is dat een klassieker die de meeste mensen wel kennen. Maar experimenteer ook eens met het weglaten van het €-teken. Zonder euroteken is het een los getal, waardoor onze hersens minder snel denken dat het geld kost. Dat kan uiteraard niet in een mailingtekst. Je kunt niet zeggen ‘het kost 5’. Je moet dan wel zeggen dat het 5 euro kost. Maar op een bestelformulier waarop je klant iets moet aankruisen, kan het bijvoorbeeld wel. Interessant? Lees dan ook:

Pas neuromarketing toe in je eigen teksten

Wil je neuromarketing in tekst toepassen? Meld je dan aan voor de training ‘psychologisch beïnvloeden met tekst’. Speciaal voor fondsenwervers is er de training ‘schrijven voor fondsenwervers’. In beide trainingen gebruiken we een eye tracking camera, waardoor je ontdekt hoe mensen jouw teksten bekijken en lezen. Daarnaast vertellen we je hoe je de beïnvloedingsprincipes van Cialdini toepast in je eigen teksten.

Ontvang deze blogs direct in je mailbox (om de week)


Lees ook:




Dit artikel delen?

Plaats een link op je website met deze code:
<a href=”https://schrijvenvoorfondsenwervers.nl/neuromarketing-in-tekst-toepassen-tips”>Neuromarketing in tekst toepassen? 5 tips!</a>

Of klik op de social share buttons hieronder.
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!