Even of oneven aantal: wat heeft meer effect in je tekst?
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een oneven aantal beter blijft hangen en meer opvalt dan een even aantal. Waarom is dat? Wat kun je ermee in teksten? En waarop moet je letten om het goed toe te passen? Lees verder – en je hebt het 1, 2, 3 onder de knie.
Hoe werken onze hersenen?
Onze hersenen houden van gemak. Onbewust plaatsen we dingen daarom in hokjes, zodat we mogelijkheden kunnen voorspellen. Je hoort bijvoorbeeld blaffen en je categoriseert meteen het geluid van een hond. Je kunt nu voorspellen dat het een viervoeter is. En dat hij een bal wil pakken. Of een lik wil geven. Of wil bijten. Je gebruikt ervaringen uit het verleden om nieuwe situaties te begrijpen. Ook getallen plaats je onbewust in een hokje.
Oneven aantal vraagt meer aandacht
Terence Hines van Pace University heeft een experiment uitgevoerd dat verklaart waarom we oneven en even getallen in andere hokjes plaatsen. Hij toonde steeds twee cijfers op een scherm: twee even getallen (6 en 8), twee oneven getallen (1 en 3) of een combinatie van even en oneven getallen (1 en 6). Deelnemers mochten alleen op een knop drukken als beide getallen even of oneven waren. Gemiddeld duurde het 20% langer om op de knop te drukken als beide getallen oneven waren. Het kost ons dus meer moeite om oneven getallen te verwerken. Ze zetten letterlijk aan tot denken. Ze zijn ‘uitdagend’.
Andere psychologische verklaringen
Onze hersenen categoriseren daarnaast graag in paren – en ook dat maakt oneven aantallen uitdagender. Er blijft er immers altijd een over. Omdat we oneven aantallen onbewust meer aandacht geven, kunnen we punten op een lijst ook gemakkelijker onthouden als het een oneven aantal is. Dat kan ermee te maken hebben dat een oneven aantal altijd een middelpunt heeft. Daardoor creëer je voor jezelf een ezelsbruggetje: het middelste punt krijgt de meeste aandacht en het punt erboven en eronder koppel je daaraan.
Oneven aantal komt eerlijker over
Al gaat het om details, er is nog een reden waarom oneven aantallen beter werken. Onbewust communiceren ze namelijk dat het om een ‘volledig’ aantal gaat. Ga maar na: een top 10 lijkt gefabriceerd. Het is wel heel toevallig als iets exact 10 voordelen heeft. Of 10 mogelijkheden. Maar heeft iets 3 mogelijkheden of 7 voordelen? Dan denken onze hersenen dat het wel zal kloppen. Het zijn er vast echt 7, want waarom zou je anders zo’n raar getal noemen?
Twijfel je nog? Ga dan eens naar een museum of kunstgalerie. In die branche is het algemeen bekend dat een groep van drie aantrekkelijker is voor het oog dan een groep van twee. Een oneven aantal schilderijen zorgt ervoor dat onze hersenen niet automatisch kunnen groeperen. Daarom trekken drie schilderijen naast elkaar veel meer aandacht dan twee schilderijen naast elkaar.
7 is het populairste getal
Het getal 7 is overigens voor veel mensen een favoriet getal – en daarvoor is ook een psychologische verklaring. Vraag iemand aan een getal onder de 10 te denken. Hoe redeneert ons brein dan? We gaan rekenkundig aan de slag. De nummers 1 en 10 voelen niet willekeurig genoeg. De even getallen voelen te voor de hand liggend. En de 5 is precies in het midden. Zo blijven 3 en 7 over. De meeste mensen kiezen dan voor het hoogste: de 7. Test het maar eens!
Hoe pas je dit toe?
Zelden ga je na afloop van een presentatie naar huis met 2 belangrijke punten. Het zijn er altijd 3. Of 5. Ervaren sprekers en trainers weten dat een oneven aantal beter wordt onthouden. Hetzelfde geldt voor schrijvers. Ga maar na hoe vaak je whitepapers ziet met ‘ 7 voorbeelden van’ of ‘5 verbeteringen voor’. Dat kan jij ook! Daarom 5 (en niet 4 of 6) tips:
- Beschrijf in mailings, folders en op je website altijd een oneven aantal voordelen van je bedrijf, product of dienst.
- Geef in blogs, e-boeken, rapporten en whitepapers altijd een oneven aantal ‘redenen om’ of ‘voordelen van’.
- Beantwoord vragen of beargumenteer stellingen met een oneven aantal punten: “Dit product werkt perfect om de volgende 3 redenen:..”
- Maak een lijst met opsommingstekens en zet het belangrijkste punt in het midden. De middelste bulletpoint krijgt de meeste aandacht en wordt het best onthouden.
- Gebruik een cijfer en geen letters (5 in plaats van vijf). In een lange reeks woorden springt een cijfer eruit, waardoor de ogen van je lezer er eerder naar worden getrokken.
Speciaal voor fondsenwervers: als je 3 giftbedragen noemt, is je donateur geneigd te kiezen voor het middelste bedrag. Zeker als het derde bedrag flink hoger is dan het tweede. Bijvoorbeeld: geef 10, 20 of 70 euro.
Meer weten? Volg een schrijftraining!
Volg bijvoorbeeld onze training webtekst schrijven. Of schrijven voor fondsenwervers. Een schrijftraining op maat bij jou op kantoor of online kan natuurlijk ook. Je hebt al een maatwerk schrijftraining vanaf € 995 voor maximaal 12 personen.
Ontvang deze blogs direct in je mailbox
Lees ook:
Hoe houd je de aandacht van je lezer vast? 7 tips
Aandacht krijgen van je lezer - dat gaat nog wel. Maar hoe houd je zijn aandacht vast? Hoe zorg je ervoor dat hij alles leest - of in ieder geval de tekst die belangrijk is?
Test je website: doe vaag en tel tot 2
Exact 2 seconden. Zoveel tijd krijg je om de aandacht van je lezer te trekken. Test je website dus eens. Tel tot 2. En doe vaag. Meer is het niet.
Pre-suasion: vergroot de kans dat mensen ‘ja’ zeggen op je website
Pre-suasion zorgt ervoor dat je lezer of klant openstaat voor je boodschap en eerder ja zegt op je verzoek. Hoe pas je dat toe in tekst en op websites?
Vond je dit een goede tip? Deel hem via de buttons hieronder
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!