Met een pillar page laat je Google én webbezoekers snel vinden wat ze zoeken
Een pillar page is een centrale pagina op je website waar je alle informatie over een bepaald onderwerp verzamelt. Producten, video’s, blogs, gebruiksaanwijzingen, whitepapers…alles is er overzichtelijk te vinden. Handig voor je webbezoekers, maar óók handig voor Google. Met een goede pillar page verbeter je dan ook je organische zoekresultaten. Je SEO. Hoe ziet een goede pillar page eruit? En wat moet erin staan? Je leest het hieronder.
Waarom een pillar page?
Niemand zegt: “Schat, vanavond ga ik even lekker Googlen.” Google is een informatiebron. Niet meer en niet minder. Je wilt er zo kort mogelijk zijn, omdat je zo snel mogelijk wilt vinden wat je werkelijk zoekt. Een schilder. Een verkooppunt voor je favoriete koffie. Of informatie over caviaziektes. Google is zich daarvan bewust. Daarom doen ze er alles aan om je zo snel mogelijk de juiste informatie te bieden. Een pillar page biedt heel veel informatie over een bepaald onderwerp. Dat betekent dat de kans groot is dat je op zo’n pagina vindt wat je zoekt. Daarom is Google er ook gek op. Goede pillar pages helpen Google blije klanten te krijgen – en dus beloont Google dit soort webpagina’s met een hogere ranking in de zoekresultaten.
Een pillar page is óók prettig voor de bezoekers van je website. Ook zij vinden snel wat ze zoeken. Bovendien blijven ze waarschijnlijk langer op je website, omdat ze ook andere informatie over het onderwerp willen lezen.
Word een expert
Steeds vaker stellen we vragen aan Google. We typen niet meer ‘restaurant Eindhoven’ in, maar ‘wat is het beste restaurant van Eindhoven?’ Er zijn alleen nogal wat manieren om zo’n vraag te stellen. ‘Waar vind ik….?’ ‘Wat is de top 3 van….?’ En ga zo maar door. Google richt zich daarom steeds minder vaak op exacte matches op zoekwoorden. Google zoekt nu websites die bewijzen een autoriteit te zijn. Een expert in het onderwerp. De kans dat een bezoeker bij een autoriteit antwoord op zijn vraag vindt, is immers groot. Om door Google als autoriteit gezien te worden, moet je wel veel bieden. Veel teksten en webpagina’s over het onderwerp. Veel links naar de onderwerpen. En natuurlijk een goed gestructureerd overzicht. Alles wat een pillar page doet!
Met een pillar page laat je webbezoekers zien dat je kennis van zaken hebt over het onderwerp. Ook Google ziet jou hierdoor als expert en beloont dat met een hogere ranking in de zoekresultaten.
Hoe ziet een pillar page eruit?
Een pillar page is een webpagina als iedere andere, dus met een titel, metatags, H1- en H2-kopjes en andere onderdelen die je gebruikt om een pagina voor SEO te optimaliseren. Eerst bepaal je welk onderwerp centraal staat. Dat wordt je titel en de zoekterm waarop je je richt voor Google-gebruikers. ‘Hoe eet je gezond? of ‘Tips voor machineonderhoud in fabrieken’ bijvoorbeeld. Vervolgens verzamel je alles wat je hebt over dit onderwerp. Je begint met een inleiding, gevolgd door een inhoudsopgave. Die inhoudsopgave geef je ‘ankers’, zodat je snel op dezelfde pagina naar het gewenste stukje tekst kunt navigeren. Ieder tekstje krijgt vervolgens een link naar de pagina waar alle informatie over het deelonderwerp is te vinden. Vergeet ook niet een call to action op te nemen. Dat kan na de inleiding, tussendoor of helemaal onderaan de pagina. Een pillar page bestaat dus uit:
- Titel waarin de zoekterm staat
- Inleiding
- Inhoudsopgave met ankers (links naar de teksten die eronder staan)
- Korte teksten met links naar webpagina’s voor meer informatie
- Een call-to-action, zoals ‘e-mail ons voor meer informatie’
Voorbeelden van pillar pages
Ook op deze website staan verschillende pillar pages. Die gaan bijvoorbeeld over het schrijven van creatieve teksten en het schrijven van fondsenwervende teksten. Op deze pagina’s staan na een korte inleiding en een inhoudsopgave verschillende korte tekstblokken met links naar blogs, trainingen, e-books en video’s over dat onderwerp. Je vindt ze hier:
Zelf je website verbeteren en beter vindbaar maken?
Volg dan de training ‘winnende webteksten schrijven ‘ of ‘SEO webtekst schrijven’. Wil je liever eerst verder lezen? Hier vind je meer SEO tips en voorbeelden.
Ontvang deze blogs direct in je mailbox (om de week)
Lees ook:
Even of oneven aantal: wat heeft meer effect in je tekst?
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een oneven aantal beter blijft hangen en meer opvalt dan een even aantal. Waarom is dat? Wat kun je ermee in je verkooptekst? En waar moet je op letten om het goed toe te passen op je website en in je marketi
Inhakers op het coronavirus: zo kan het
Inhaken op het coronavirus zelf is spelen met vuur. Je kunt wél inspelen op de gevolgen van het virus. Dit is het geheim van goede inhakers, met enkele voorbeelden.
Meer leads via je website? Gebruik de Hobson+1 techniek
Wil je meer leads of verkopen via je website? Gebruik dan de Hobson+1 techniek om je call to action te versterken.
Dit artikel delen?
Plaats een link op je website met deze code:
<a href=”https://dialoogtrainers.nl/pillar-page-en-seo”>SEO-tip: maak pillar pages om beter vindbaar te worden</a>
Of klik op de social share buttons hieronder.
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!