Wie blijft doen wat hij altijd heeft gedaan, krijgt steeds minder!

Betere teksten met de Dialoogmethode

Een dialoog is effectiever dan een monoloog. Dat geldt niet alleen voor gesprekken. Het is ook een belangrijke voorwaarde voor goede tekst. De Dialoogmethode van Prof. Siegfried Vögele toonde dit ruim 35 geleden al glashelder aan voor direct mail.

Met zijn methode liet hij zien dat interactief communiceren gebaseerd is op het beantwoorden van onuitgesproken lezersvragen.  Hij toonde aan dat mensen onbewust vragen stellen aan teksten. Als je die vragen beantwoordt krijg je dialoog. Als je die vragen negeert haakt de lezer af!

Eerst korte dialogen bij het scannen
Een online dialoog begint met het scannen van plaatjes en koppen. Pas daarna ontstaan er inhoudelijke vragen. Die beantwoord je via de tekst. Een geschreven dialoog is als een persoonlijk gesprek, waarin de lezer vragen stelt die de schrijver beantwoordt. Een methode die ook in 2017 voor 100% toepasbaar is.

Onlangs gaf ik voor ca. 100 ICM-collega docenten een ICMtalk met als titel “Ik weet al wat jouw vragen zijn“.

Bekijk de ICMTalk “Ik weet al wat jouw vragen zijn” 15 minuten

Je kent de vragen van je lezer al, want je roept ze zelf op!
Maak eerst een headline, al dan niet ondersteund door beeld. Zodra je dat hebt moet je STIL zijn. Vraag je af welke vragen er opkomen bij iemand die jouw headline leest. Zodra je die vragen weet, weet je wat je daarna moet schrijven. Namelijk het antwoord op die vragen. Die vervolgtekst roept misschien ook weer vragen op. Als dat zo is, beantwoord je die ook enz.

Als de lezer geen vragen meer heeft, is je tekst af
Als de lezer geen vragen meer heeft, stopt hij met lezen. Dus het maakt niet uit wat jij allemaal nog wilt schrijven. Het wordt toch niet meer gelezen. Vergeet “compleet willen zijn”. Het gaat er immers niet om wat jij wilt schrijven, maar wat de lezer wil weten.

Als je boodschap al duidelijk lijkt, wordt er helemaal niet gelezen
De lay-out van je tekst is op zichzelf ook een beeld. Een tekstblok van meer dan vijf regels met lange zinnen over de volle breedte van een blad of scherm, stuurt als eerste onbewuste boodschap:
Het kost tijd en moeite om mij te lezen. Ik ben ingewikkeld
Ook al staat in deze tekst zelf heel duidelijk dat jouw product makkelijk te bedienen is. Het leed is al geschied: het beeld van je tekst heeft je onbewust geassocieerd met “ingewikkeld” en “moeilijk”.

Voor mensen die zich verder willen verdiepen in copywriting, ik geef naast maatwerktrainingen ook regelmatig trainingen met individuele inschrijfmogelijkheid.

Ik wens je veel dialoog in jouw teksten

Wim van der Mark

Geef een reactie...

*

captcha *