Schrijftips voor zakelijke teksten

Training Schrijven voor Fondsenwervers

Leer in 1 dag hoe je donateurs met jouw teksten overtuigt

Schrijven voor fondsenwervers is een vak apart. Je moet nét de juiste hoeveelheid emotie gebruiken. Je moet je tekst herkenbaar maken voor de donateur. En je moet je campagnes vooral concreet maken zonder de donateur te overvragen. Hoe je dat doet? Je leert het tijdens de training ‘Schrijven voor Fondsenwervers’.

Wat leer je tijdens de training Schrijven voor Fondsenwervers?

De training Schrijven voor Fondsenwervers gaat over direct mail brieven (nog altijd populair onder fondsenwervers) én over online toepassingen van tekst. Daarbij staat centraal hoe je fondsenwervende tekst verbetert met bijvoorbeeld de ‘dialoogmethode’ van Siegfried Vögele en de ‘beïnvloedingsprincipes’ van Robert Cialdini. Aan de hand van de ‘ABCDE’-formule krijg je stap voor stap uitleg over het schrijven en verbeteren van fondsenwervende teksten:

  • Aandacht (krijgen en vasthouden)
  • Beknopt en relevant schrijven
  • Concreet schrijven (en een concreet giftverzoek bedenken)
  • Dichtbij brengen van je boodschap
  • Emotie aan je tekst toevoegen

Dit zijn enkele onderwerpen die aan bod komen:

  • Wat zien en wat lezen donateurs?
  • De eerste alinea schrijven
  • Kopregels en onderwerpregels schrijven
  • Het nut van storytelling
  • Leeswijze van direct mailings en webpagina’s
  • De ‘loss aversion’ theorie van Daniël Kahneman toepassen voor fondsenwervers
  • Afbeeldingen slim gebruiken
  • Schuldgevoel en angst als basismotivatoren toepassen
  • Het nut van concrete giftvragen
  • Relevant schrijven door lezersvragen te beantwoorden
  • Kijk- en leesgedrag beïnvloeden
  • Teksten concreet en dichtbij maken
  • De dosering van emotie
  • Donateurs verleiden om een gift over te maken
  • Actief, persoonlijk, positief en beeldend schrijven

Eye tracking demo en handige checklists en sjablonen

We gebruiken de mailings van de deelnemers als voorbeeld tijdens de training. Daarnaast bekijken we de website van één deelnemer met een eye tracking camera. Daardoor krijg je concrete adviezen en ideëen om je teksten te verbeteren. Bovendien krijg je:

  • een briefsjabloon voor de structuur en opbouw van een goede fondsenwervende DM-brief 
  • een checklist om te controleren of je alle trucs en technieken toepast
  • een checklist voor het opstellen van een goede briefing

Wat kan en weet je na deelname?

  • Je kent alle DM-technieken voor fondsenwervers
  • Je schrijft veel betere fondsenwervende direct mail brieven en webteksten
  • Je weet hoe donateurs jouw teksten lezen
  • Je past afbeeldingen slim toe in je campagnes
  • Je gebruikt geen woord teveel (of te weinig)
  • Je maakt betere briefings voor bureaus
  • Je overtuigt meer donateurs om een gift over te maken

Voor wie is de training Schrijven voor Fondsenwervers bedoeld?

De training Schrijven voor Fondsenwervers is bedoeld voor fondsenwervers en andere personen die binnen fondsenwervende organisaties verantwoordelijk zijn voor wervingscampagnes. Schrijf je zelf teksten? Dan leer je hoe je ze sterk verbetert. Werk je met een bureau of freelance copywriter? Dan leer je hoe je jouw briefings verbetert en teksten beter beoordeelt. Ook voor communicatiemedewerkers van goede doelen is deelname interessant, omdat je inzicht krijgt in de eisen waaraan een goede fondsenwervende tekst moet voldoen. Je hebt geen specifieke ervaring of kennis nodig – en deelname is interessant voor alle soorten goede doelen.

Praktische informatie

  • Prijs: € 495 exclusief btw en inclusief lesmateriaal, lunch, consumpties en certificaat 
  • Datum: maandag 17 april 2023 of maandag 9 oktober 2023.  
  • Incompany: de training Schrijven voor Fondsenwervers wordt ook incompany gegeven. Je bespaart al bij deelname van minimaal 5 personen. Klik hier als je een offerte wilt
  • Duur: één dag van 9.30 uur tot 17.00 uur
  • Locatie (centraal in het land): BCN Utrecht, Daltonlaan 100 in Utrecht
  • Soepele annulering: je kunt tot 2 weken voor aanvang kosteloos annuleren en je mag altijd een vervangende deelnemer sturen

Dubbele tevredenheidsgarantie

  • Voldeed de training Schrijven voor Fondsenwervers niet aan je verwachtingen? Meld het na de training en je krijgt zonder discussie je deelnamekosten terug.
  • Vind je na 3 maanden dat de geleerde technieken niet werken in de praktijk? Ook dan krijg je zonder discussie je deelnamekosten terug.

Training Schrijven voor Fondsenwervers

1 dag van 9.30 uur tot 17.00 uur

Maandag 17 april 2023
Maandag 9 oktober 2023

7 tot 15 deelnemers

BCN Utrecht
Daltonlaan 100 in Utrecht

€ 495 exclusief btw en inclusief lesmateriaal, certificaat van deelname, consumpties en lunch

Ook mogelijk als incompany training op maat (klik op het icoontje voor een offerte)

- Annuleren tot 2 weken voor aanvang - Vervangende deelnemer mag altijd - Geld-terug-garantie

Informatief, ik heb veel tips kunnen meenemen. Dank je wel!

Linda Sumner

KWF Kankerbestrijding

Goede herhaling van de theorie. Flink schrikken bij de praktijkvoorbeelden. Leerzaam!

Madeleine van der Burg

Maag Lever Darm Stichting

Fijne handvatten voor het schrijven van een direct mailing.

Anne Kaandorp

Nederlandse Brandwonden Stichting

Leuke, enthousiaste trainers. Veel nuttige tips gekregen en kennis opgedaan!

Adriënne van den Bergh

Stichting AAP

Inspirerend, informatief, veel praktische ideeën om teksten te verbeteren.

Mariël Verburg

Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind

Door de heldere uitleg heel veel nuttige informatie gekregen in 1 dag.

Debby Jägers

Het Vergeten Kind

Van begin tot eind relevant. Veel nieuwe inzichten gekregen.

Femke van Amerongen

Hersenstichting

Heel veel informatie, zowel theorie als praktijk. Mooie afwisseling met praktische voorbeelden.

Toos van Oers

Wereld Dorpen voor Kinderen

Erg nuttig, leerzaam en interessant! Zelden een training meegemaakt die van A tot Z boeiend was.

Monique Boom

3xM

Veel praktische inzichten die ik in de praktijk direct kan toepassen.

Silvia Muije

Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind

Goede overview van fondsenwervend schrijven. Hier kan ik echt mee aan de slag!

Marjella Traas

World Vision

Erg leuk! Heb heel veel concrete tips ontvangen!

Jan van der Hout

Plan International Nederland

Interessante training met concrete tips. Hier kan ik wat mee!

Anke Leblicq

Child-Help

Goede opbouw met concrete, direct toepasbare tips en verwijzingen naar de theorie.

Fanneke Verlind

Stichting Prinses Beatrix Spierfonds

Je kon merken dat het verhaal heel goed was voorbereid en afgestemd. Fijne presentaties en genoeg tijd voor vragen en eigen inbreng.

Yannick La Gordt Dillié

Oranje Fonds

Heel concreet. Goede tips!

Martine van 't Kruijs

SOS Kinderdorpen

Enthousiasmerend! Interessant dat beeld, tekst en opmaak samenkomen.

Alex Hoogendoorn

UAF

Enthousiasmerend. Heel veel tips.

Astrid van Heezik

De goede zaak

Fijn dat we met eigen teksten aan de gang gingen. Ik heb energie om aan de slag te gaan!

Fleur Enklaar

Maag Lever Darm Stichting

Heel leerzaan. Krijg meteen zin om aan de slag te gaan.

Lotte Drieman

Stichting Opkikker

Ik kan nu heel concrete dingen veranderen in mijn schrijfwijze.

Elize den Bleker

Vrienden van De Hoop

Veel breder dan verwacht! Dat mensen kijken naar teksten was erg nuttig.

Kik Blaauw

Hivos

Leerzaam, nuttig, praktisch en duidelijke voorbeelden.

Cilla Voogd

World Animal Protection

Interessant, veel tips en veel voorbeelden van anderen.

Denny Klomp

Stichting Zending Over Grenzen

Zeer nuttige bijeenkomst. Wij gaan hier als organisatie veel gebruik van maken.

Maaike Brasz

SBNL Natuurfonds

Deelnemers beoordelen deze training met een:

8,8

Trainer:

Jeffrey Rijkhoff

Jeffrey begon zijn carrière met marketingfuncties bij Zwitserleven. Dat werk inspireerde hem 20 jaar geleden om als freelance copywriter verder te gaan. Inmiddels is hij zo’n 350 opdrachtgevers en 15.000 teksten verder. Jeffrey schrijft nu alleen nog teksten voor fondsenwervers. Hij schrijft en schreef voor bekende organisaties, zoals CliniClowns, Habitat for Humanity, Vier Voeters, VSO, Proefdiervrij, het Zuid-Hollands Landschap, het Diabetes Fonds en de Nierstichting.