
Training Schrijven voor Fondsenwervers
Leer in 1 dag hoe je donateurs met jouw teksten overtuigt
Schrijven voor fondsenwervers is een vak apart. Je moet nét de juiste hoeveelheid emotie gebruiken. Je moet je tekst herkenbaar maken voor de donateur. En je moet je campagnes vooral concreet maken zonder de donateur te overvragen. Hoe je dat doet? Je leert het tijdens de training ‘Schrijven voor Fondsenwervers’.
Wat leer je tijdens de training Schrijven voor Fondsenwervers?
De training Schrijven voor Fondsenwervers gaat over direct mail brieven (nog altijd populair onder fondsenwervers) én over online toepassingen van tekst. Daarbij staat centraal hoe je fondsenwervende tekst verbetert met bijvoorbeeld de ‘dialoogmethode’ van Siegfried Vögele en de ‘beïnvloedingsprincipes’ van Robert Cialdini. Aan de hand van de ‘ABCDE’-formule krijg je stap voor stap uitleg over het schrijven en verbeteren van fondsenwervende teksten:
- Aandacht (krijgen en vasthouden)
- Beknopt en relevant schrijven
- Concreet schrijven (en een concreet giftverzoek bedenken)
- Dichtbij brengen van je boodschap
- Emotie aan je tekst toevoegen
Dit zijn enkele onderwerpen die aan bod komen:
- Wat zien en wat lezen donateurs?
- De eerste alinea schrijven
- Kopregels en onderwerpregels schrijven
- Het nut van storytelling
- Leeswijze van direct mailings en webpagina’s
- De ‘loss aversion’ theorie van Daniël Kahneman toepassen voor fondsenwervers
- Afbeeldingen slim gebruiken
- Schuldgevoel en angst als basismotivatoren toepassen
- Het nut van concrete giftvragen
- Relevant schrijven door lezersvragen te beantwoorden
- Kijk- en leesgedrag beïnvloeden
- Teksten concreet en dichtbij maken
- De dosering van emotie
- Donateurs verleiden om een gift over te maken
- Actief, persoonlijk, positief en beeldend schrijven
Eye tracking demo en handige checklists en sjablonen
We gebruiken de mailings van de deelnemers als voorbeeld tijdens de training. Daarnaast bekijken we de website van één deelnemer met een eye tracking camera. Daardoor krijg je concrete adviezen en ideëen om je teksten te verbeteren. Bovendien krijg je:
- een briefsjabloon voor de structuur en opbouw van een goede fondsenwervende DM-brief
- een checklist om te controleren of je alle trucs en technieken toepast
- een checklist voor het opstellen van een goede briefing
Wat kan en weet je na deelname?
- Je kent alle DM-technieken voor fondsenwervers
- Je schrijft veel betere fondsenwervende direct mail brieven en webteksten
- Je weet hoe donateurs jouw teksten lezen
- Je past afbeeldingen slim toe in je campagnes
- Je gebruikt geen woord teveel (of te weinig)
- Je maakt betere briefings voor bureaus
- Je overtuigt meer donateurs om een gift over te maken
Voor wie is de training Schrijven voor Fondsenwervers bedoeld?
De training Schrijven voor Fondsenwervers is bedoeld voor fondsenwervers en andere personen die binnen fondsenwervende organisaties verantwoordelijk zijn voor wervingscampagnes. Schrijf je zelf teksten? Dan leer je hoe je ze sterk verbetert. Werk je met een bureau of freelance copywriter? Dan leer je hoe je jouw briefings verbetert en teksten beter beoordeelt. Ook voor communicatiemedewerkers van goede doelen is deelname interessant, omdat je inzicht krijgt in de eisen waaraan een goede fondsenwervende tekst moet voldoen. Je hebt geen specifieke ervaring of kennis nodig – en deelname is interessant voor alle soorten goede doelen.
Praktische informatie
- Prijs: € 495 exclusief btw en inclusief lesmateriaal, lunch, consumpties en certificaat
- Datum: maandag 17 april 2023 of maandag 9 oktober 2023.
- Incompany: de training Schrijven voor Fondsenwervers wordt ook incompany gegeven. Je bespaart al bij deelname van minimaal 5 personen. Klik hier als je een offerte wilt
- Duur: één dag van 9.30 uur tot 17.00 uur
- Locatie (centraal in het land): BCN Utrecht, Daltonlaan 100 in Utrecht
- Soepele annulering: je kunt tot 2 weken voor aanvang kosteloos annuleren en je mag altijd een vervangende deelnemer sturen
Dubbele tevredenheidsgarantie
- Voldeed de training Schrijven voor Fondsenwervers niet aan je verwachtingen? Meld het na de training en je krijgt zonder discussie je deelnamekosten terug.
- Vind je na 3 maanden dat de geleerde technieken niet werken in de praktijk? Ook dan krijg je zonder discussie je deelnamekosten terug.
Training Schrijven voor Fondsenwervers
1 dag van 9.30 uur tot 17.00 uur
Maandag 9 oktober 2023
Maandag 22 april 2024
7 tot 15 deelnemers
€ 495 exclusief btw en inclusief lesmateriaal, certificaat van deelname, consumpties en lunch
- Annuleren tot 2 weken voor aanvang - Vervangende deelnemer mag altijd - Geld-terug-garantie
Informatief, ik heb veel tips kunnen meenemen. Dank je wel!
Linda Sumner
KWF Kankerbestrijding
Goede herhaling van de theorie. Flink schrikken bij de praktijkvoorbeelden. Leerzaam!
Madeleine van der Burg
Maag Lever Darm Stichting
Fijne handvatten voor het schrijven van een direct mailing.
Anne Kaandorp
Nederlandse Brandwonden Stichting
Leuke, enthousiaste trainers. Veel nuttige tips gekregen en kennis opgedaan!
Adriënne van den Bergh
Stichting AAP
Inspirerend, informatief, veel praktische ideeën om teksten te verbeteren.
Mariël Verburg
Het Gehandicapte Kind
Door de heldere uitleg heel veel nuttige informatie gekregen in 1 dag.
Debby Jägers
Het Vergeten Kind
Van begin tot eind relevant. Veel nieuwe inzichten gekregen.
Femke van Amerongen
Hersenstichting
Heel veel informatie, zowel theorie als praktijk. Mooie afwisseling met praktische voorbeelden.
Toos van Oers
Wereld Dorpen voor Kinderen
Erg nuttig, leerzaam en interessant! Zelden een training meegemaakt die van A tot Z boeiend was.
Monique Boom
3xM
Veel praktische inzichten die ik in de praktijk direct kan toepassen.
Silvia Muije
Het Gehandicapte Kind
Goede overview van fondsenwervend schrijven. Hier kan ik echt mee aan de slag!
Marjella Traas
World Vision
Erg leuk! Heb heel veel concrete tips ontvangen!
Jan van der Hout
Plan International Nederland
Interessante training met concrete tips. Hier kan ik wat mee!
Anke Leblicq
Child-Help
Goede opbouw met concrete, direct toepasbare tips en verwijzingen naar de theorie.
Fanneke Verlind
Stichting Prinses Beatrix Spierfonds
Je kon merken dat het verhaal heel goed was voorbereid en afgestemd. Fijne presentaties en genoeg tijd voor vragen en eigen inbreng.
Yannick La Gordt Dillié
Oranje Fonds
Heel concreet. Goede tips!
Martine van 't Kruijs
SOS Kinderdorpen
Enthousiasmerend! Interessant dat beeld, tekst en opmaak samenkomen.
Alex Hoogendoorn
UAF
Enthousiasmerend. Heel veel tips.
Astrid van Heezik
De goede zaak
Fijn dat we met eigen teksten aan de gang gingen. Ik heb energie om aan de slag te gaan!
Fleur Enklaar
Maag Lever Darm Stichting
Heel leerzaan. Krijg meteen zin om aan de slag te gaan.
Lotte Drieman
Stichting Opkikker
Ik kan nu heel concrete dingen veranderen in mijn schrijfwijze.
Elize den Bleker
Vrienden van De Hoop
Veel breder dan verwacht! Dat mensen kijken naar teksten was erg nuttig.
Kik Blaauw
Hivos
Leerzaam, nuttig, praktisch en duidelijke voorbeelden.
Cilla Voogd
World Animal Protection
Interessant, veel tips en veel voorbeelden van anderen.
Denny Klomp
Stichting Zending Over Grenzen
Zeer nuttige bijeenkomst. Wij gaan hier als organisatie veel gebruik van maken.
Maaike Brasz
SBNL Natuurfonds
Zeer leerzaam, direct in de praktijk te gebruiken.
Bethzy Gianella
Biblionef
Veel praktische tips die meteen toepasbaar zijn.
Eva Assink
Goois Natuurreservaat
Heel informatief. Veel goede tips die direct bruikbaar zijn.
Marja Baars
Gevangenenzorg Nederland
Erg leerzaam. Een echte aanrader. Mijn aandacht is er de hele dag bij gebleven.
Rachel de Werd
Dierenbescherming
Perfect! Ik heb een stappenplan en hadvatten om het beter te doen.
Eline Gijsbers
KIK-IRPA
Door de concrete voorbeelden kan ik hier morgen meteen mee uit de voeten.
Lisanne van der Beek
SDOK
Fantastisch! Ik ga met een tas vol mooie tips en tricks naar huis.
Amber Verkade-Jansen
Dierenbescherming
Leuk, leerzaam en heel nuttig.
Natasja Verkaik
Dierenbescherming
Deelnemers beoordelen deze training met een:
8,8
Trainer:
Jeffrey Rijkhoff
Jeffrey begon zijn carrière met marketingfuncties bij Zwitserleven. Dat werk inspireerde hem 20 jaar geleden om als freelance copywriter verder te gaan. Inmiddels is hij zo’n 350 opdrachtgevers en 15.000 teksten verder. Jeffrey schrijft nu alleen nog teksten voor fondsenwervers. Hij schrijft en schreef voor bekende organisaties, zoals CliniClowns, Habitat for Humanity, Vier Voeters, VSO, Proefdiervrij, het Zuid-Hollands Landschap, het Diabetes Fonds en de Nierstichting.