Vaagtaal: gebruik deze 45 woorden niet als je wilt overtuigen
Stel, je koopt een wasmachine. Je vraagt de verkoper of hij vrijdag kan leveren. Hij antwoordt: “Hopelijk wel, we gaan ons best doen.” Dan weet je: jij hebt vrijdag je wasmachine niet. En maandag waarschijnlijk ook niet. Vaagtaal is killing als je mensen wilt overtuigen. Welke 45 woorden moet je dus nooit meer gebruiken in je commerciële teksten? Je vindt ze hieronder.
Vaagheden overtuigen niet
Wat hoor je liever als je een freelancer inhuurt? ‘Ik vraag een schappelijk uurtarief’ of ‘Ik vraag 65 euro per uur’? Waarschijnlijk het tweede. Want wat is schappelijk? Geen idee. Zo heb je er ook weinig aan te horen dat een auto ‘zuinig rijdt’. Je hoort liever dat hij gemiddeld 1 op 15 rijdt. Of nog beter: 1 op 18 op de snelweg en 1 op 13 in de stad. Concrete tekst overtuigt véél meer dan vage tekst, omdat je betrouwbaarder overkomt. Sterker nog, vaagtaal kan leiden tot onduidelijkheid en verwarring. Of het maakt je teksten onnodig lang, omdat het niets toevoegt aan je boodschap.
Concrete tekst overtuigt véél meer dan vage tekst, omdat je betrouwbaarder overkomt.
Is vaagtaal echt fout?
Nee, taaltechnisch is vaagtaal niet fout. Maar als je met je website, e-mailings of andere uitingen wilt overtuigen, is vaagtaal niet verstandig. Let daarom op woorden die twijfel zaaien, zoals in principe, wellicht en eventueel. En let ook op ‘kwantoren’. Dat zijn woorden die een ondefinieerbare hoeveelheid beschrijven, zoals bepaalde, verscheidene en tamelijk. Vaak gebruiken we ze omdat we geen zin of tijd hebben om de exacte gegevens op te zoeken. Of omdat we zelf twijfelen over hoe het precies zit. Toch is het verstandig wél concreet en duidelijk te zijn. Want klanten kopen geen wasmachine waar veel in kan. Ze kopen een wasmachine waar 9 kilo in kan. En ze kopen een wasmachine die vrijdag wordt geleverd.
Ook ambtelijke taal en kantoortaal zijn vormen van vaagtaal. Arjen Ligtvoet schreef er een leuk boek over.
Gebruik deze 45 vaagtaal woorden niet als je met tekst wilt overtuigen
- Aanzienlijk
- Als het goed is
- Behoorlijk
- Bepaalde
- Binnenkort
- Circa
- Een beetje
- Eigenlijk
- Enkele
- Even
- Eventueel
- Flink aantal
- Gemiddeld
- Globaal
- Grofweg
- Groot aantal
- Heel wat
- Hopelijk
- Hopen
- In overvloed
- In principe
- Je best doen
- Merendeel
- Min of meer
- Misschien
- Mogelijk
- Naar verwachting
- Nogal
- Om en nabij
- Omstreeks
- Ongeveer
- Op zich
- Over het algemeen
- Proberen
- Ruimschoots
- Tamelijk
- Veel
- Verscheidene
- Vrij veel
- Waarschijnlijk
- Weinig
- Wellicht
- Zeg maar
- Zeker
- Zo spoedig mogelijk
Leren schrijven zonder vaagtaal?
Volg onze training schrijven voor bedrijven. Een schrijftraining op maat bij jou op kantoor of online kan natuurlijk ook! Een maatwerk schrijftraining van een dag kost € 2.495 voor maximaal 12 personen.
Ontvang deze blogs direct in je mailbox
Lees ook:
Hoe bouw je een tekst op? Gebruik deze 10 stappen
Je wilt een blog schrijven. Een mailing met een folder. Of misschien een whitepaper die in Google topscoorder moet worden. Je knipt en plakt daarom artikelen die je online hebt gevonden of vraagt je collega’s wat input te leveren. Vervolgens zit je met een berg tekst en weet je van gekkigheid
Versterk je tekst met een reden
Wist je dat onze hersenen automatisch positief reageren op de woorden ‘want’ en ‘omdat’? Dat komt doordat deze woorden een reden aankondigen. Onze hersenen blijken daarvoor gevoelig te zijn. Als er een reden is, zal het wel kloppen
Wat is de beste verzenddag voor e-mailings en hoe verhoog je de respons?
Wat is de beste verzenddag voor e-mailings? Hoe vaak klikken ontvangers op linkjes? En hoeveel e-mails ontvangen we gemiddeld eigenlijk? e-Village is een Nederlands marketing automation bureau met klanten als Ziggo, Nationale Nederlanden en Corendon. Het onderzocht maar liefst 19.000 campagnes
Dit artikel delen?
Plaats een link op je website met deze code:
<a href=”https://dialoogtrainers.nl/vaagtaal-woorden-die-niet-overtuigen”>Vaagtaal: gebruik deze 45 woorden niet als je met tekst wilt overtuigen</a>
Of klik op de social share buttons hieronder.
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!