Zoekwoorden kiezen: hoe doe je het beter dan je concurrent?
Als je auto’s verkoopt, schrijf je webteksten met woorden zoals auto en tweedehands. Ben je bedrijfsadviseur, dan gebruik je zoekwoorden die daarop zijn gericht. Logisch. Het lastige is alleen dat je concurrenten dat ook doen. Kijk dus eens op een andere manier naar zoekwoorden. Hoe kun je klanten werven via een omweg die je concurrent nog niet heeft gevonden? Hoe kun je zoekwoorden kiezen die nog uniek zijn binnen je branche? Drie tips die je direct kunt toepassen.
Blogs en landingspagina’s
De meeste websites zijn gericht op het aankoopmoment. Koop nu onze unieke snelkookpan. Daar is niets mis mee, maar alle andere bedrijven die snelkookpannen verkopen doen dat ook. Dat maakt het vreselijk lastig om hoog te scoren in Google. Zeker als er veel verkopers van snelkookpannen zijn. Om de aanval in te zetten, is het verstandig te beginnen met het schrijven van blogs en speciale landingspagina’s. Hoe meer content je immers aanbiedt op je website, hoe meer kans je hebt dat Google je tegenkomt en je pagina laat zien in de zoekresultaten.
> Een website van 1 pagina heeft maar 1 kans om in de zoekresultaten van Google te komen. Een website van 100 pagina’s heeft 100 kansen. Dat maakt het schrijven van blogs en landingspagina’s zo belangrijk.
Welke zoekwoorden zet je centraal?
De basis van je website verandert dus niet. Deze blijft gewoon gericht op de verkoop van je snelkookpan. En de zoekterm blijft daarvoor ook gewoon snelkookpan kopen. Vervolgens ga je je website aanvullen met blogs en landingspagina’s over specifieke onderwerpen die gerelateerd zijn aan je snelkookpan. Hoe meer pagina’s je hiervoor gebruikt, hoe beter. Maar welke zoekwoorden zet je daarbij centraal? Gebruik hiervoor de volgende drie tips.

gevonden te worden door mensen die zo’n pan willen kopen.
Tip 1. Zoekwoorden kiezen op gebruik
Je website is gericht op de zoekterm ‘snelkookpan kopen’. Prima. Maar waarvoor gebruikt de klant je pan? Om tijd te besparen? Om een specifieke maaltijd te koken? Omdat hij een keukenwinkel heeft en ook pannen wil verkopen? Je kunt dan pagina’s maken over zoektermen als ‘hoe werkt een snelkookpan’, ‘tips om brood te bakken met een snelkookpan’ of ‘tijd besparen in de keuken’. Misschien kun je zelfs een artikel schrijven over ‘de winstmarge van een snelkookpan’ als je ook zakelijke klanten hebt. Denk eens na over hoe jouw product of dienst wordt gebruikt – en door wie.
> Waarvoor gebruikt jouw klant je product? En waar zoekt hij dan dus op? Die zoektermen zijn goud waard, omdat je de klant ermee vindt in zijn oriëntatiefase.
Tip 2. Zoekwoorden bepalen op doelgroep
Iemand die van koken houdt, houdt waarschijnlijk ook van mooie keukens. En van goede recepten. Of van duurzame ingrediënten. Schrijf daar dus eens een artikel over. Geef 5 tips over het kopen van een keuken met als aanvulling dat ze de snelkookpan niet moeten vergeten. Je krijgt hiermee minder webbezoekers die direct kopen, maar je plant wel zaadjes. Je inspireert je klant en brengt hem op ideeën. Misschien wel om een snelkookpan te kopen.
> In welke aan jouw product gerelateerde onderwerpen is jouw doelgroep geïnteresseerd? Schrijf erover, zodat je via een omweg wordt gevonden en mensen op ideeën kunt brengen.
Tip 3. Zoekwoorden kiezen voor klanten die je straks nodig hebben
Waarom spendeert FedEx tonnen aan het vermelden van hun logo bij voetbalwedstrijden? Omdat het ervoor zorgt dat miljoenen mensen hun naam zien. Die mensen hebben niet allemaal direct een koerier nodig. Maar misschien wel volgende week. Of over een half jaar. Potentiële kopers van jouw snelkookpan hebben je nu misschien niet nodig, maar wie weet wel in de toekomst? Schrijf dus eens een artikel over het onderhoud van een snelkookpan. Over wat je moet doen als je pan begint te roken. Of hoe je een goede pannenset kiest. Het zijn onderwerpen waaraan een klant denkt als hij een eerste aanschaf of vervanging overweegt.
> Zorg ervoor dat een klant direct aan jou denkt als hij je product nodig heeft. Dat doe je door een band op te bouwen en je naam regelmatig onder de aandacht te brengen. Wat wil jouw klant nú weten als hij straks misschien jouw product nodig heeft?
Met welke zoekwoorden krijg jij meer webbezoekers?
Begin met het schrijven van een blog of landingspagina’s om je website uit te breiden. Zo geef je Google meer kansen om je te vinden. Weet je niet welke zoekwoorden je moet kiezen? Organiseer dan eens een brainstorm met collega’s of klanten om te ontdekken wat binnen jouw doelgroep leeft. Relateer die onderwerpen vervolgens aan je product en je hebt een fantastische lijst met zoektermen waaraan je concurrent vast nog niet heeft gedacht.
Leer hoe je goede webteksten, blogs en landingspagina’s schrijft
Wil je zelf goede teksten schrijven om online klanten te werven? En zoekwoorden kiezen waaraan je concurrent niet heeft gedacht? Meld je dan aan voor de 4-daagse cursus online schrijven. Of voor de losse eendaagse trainingen: SEO webtekst schrijven, Wervende webtekst schrijven, Blogs schrijven en autoriteit opbouwen en E-mailings en landingspagina’s schrijven.
Lees ook:
Goede tekstopmaak houdt de aandacht van je lezers vast
We geven mooie dingen automatisch extra aandacht. Een glanzende BMW cabriolet wordt door ons uitgebreid bewonderd. Een knappe man of vrouw kijken we nog even na. En over een luxe landhuis met oprijlaan dromen we graag een tijdje weg.
Don’t make me think – de 6 belangrijkste usability lessen van Steve Krug
Usability-goeroe Steve Krug schreef het boek Don't make me think. Zijn belangrijkste 6 lessen over gebruiksvriendelijkheid van websites lees je hier.
Goede eerste alinea schrijven? Leer van journalisten en romanschrijvers
De eerste alinea moet de aandacht grijpen. Je moet verder willen lezen. Het lastige is alleen dat de meeste tekstschrijvers eerst omtrekkende bewegingen maken. Ze willen een aanloop
Vond je dit nuttig? Deel dit artikel via de buttons hieronder
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!