Aandacht van je lezer vasthouden? Stel vragen!
Als iemand zegt: ‘dit is een tafel’, dan denk je ‘het zal wel’. Maar stelt die persoon de vraag: ‘is dit een tafel?’ Dan gebeurt er iets in je brein. Je mening wordt gevraagd. Je moet iets doen! Niet antwoorden is onbeleefd – en dus ontstaat interactie. Je geeft antwoord. Vragen stellen in teksten werkt op dezelfde manier. Het is een krachtig middel om je lezer te betrekken en zijn aandacht vast te houden. Bovendien maken vragen je tekst levendig én helpen ze je beter gevonden te worden in Google. Creatief tekstschrijven? Stel vragen!
Stel de vragen die je lezers stellen
Vóór je begint met schrijven, moet je je afvragen: wat wil mijn lezer weten? Welke vragen heeft hij? Als je die vragen opschrijft en beantwoordt, heb je een perfecte basistekst. Vragen stellen en beantwoorden is de basis van de ‘dialoogmethode’ van professor Siegfried Vögele. Het idee achter de dialoogmethode is dat iemand die tekst onder ogen krijgt, onbewust direct vragen stelt. Is dit voor mij? Waar vind ik wat ik zoek? Waar kan ik het kopen? Als je in je tekst zoveel mogelijk van dit soort vragen beantwoordt, houd je de lezer betrokken. Je vertelt immers precies wat hij wil horen.
Lees meer over de dialoogmethode van professor Siegfried Vögele.
Je webbezoeker heeft meestal maar één vraag
Waarom bezoek jij een website? Misschien omdat je wilt weten waar een bedrijf is gevestigd. Je wilt een routebeschrijving. Je wilt bestellen of een prijs opvragen. In bijna alle gevallen heb je dus maar één specifieke vraag. Dan hoef je niet te weten wanneer het bedrijf is opgericht of hoeveel mensen er werken. Bedenk eens wat de 5 meest gestelde vragen van jouw webbezoekers zijn. Met welk doel komen ze op je website? Beantwoord die vragen direct op je homepage, zonodig met opvallende icoontjes. Je helpt je webbezoeker enorm, want hij hoeft niet te zoeken. Je webbezoeker klikt dus ook minder snel door naar de concurrent.
Weet je zeker dat vrijwel al je webbezoekers maar één vraag hebben, zoals ‘hoe kan ik bestellen’? Maak daarvoor dan een opvallende button: een ‘banaan’.
Creatief tekstschrijven? Vragen maken je tekst levendig
Als je een tekst schrijft, ben je snel geneigd een monoloog te houden. Maar het is niet prettig naar iemand te luisteren die aan één stuk door tegen je praat. Stel daarom ook eens een vraag. Dus niet ‘U wilt dat alles goed gaat’ maar ‘U wilt toch ook dat alles goed gaat?’. Je kunt ook ‘toch?’ gebruiken. Dat houdt je lezer bij de les. Toch? Creatief tekstschrijven is eigenlijk niet meer dan een goed gesprek voeren. Maar dan op papier of op het beeldscherm.
Vragen maken je website beter vindbaar in Google
Google wordt steeds meer een antwoordmachine. Steeds meer mensen zoeken dan ook in Google door een vraag in te typen. ‘Waar vind ik de goedkoopste Adidas schoenen?’ Met de opkomst van spraakgestuurd zoeken (voice search), gaat dat in de toekomst alleen maar vaker gebeuren. ‘Hey Google, waar vind ik de goedkoopste Adidas schoenen?´ Het is slim om die vragen letterlijk in je teksten te verwerken, bijvoorbeeld in de titel, bodytekst en tussenkopjes. Het liefst ook in de URL. Hoe exacter de match, hoe eerder Google je pagina toont in de zoekresultaten.
Answerthepublic.com is een handige website om te ontdekken welke vragen mensen stellen over een bepaald onderwerp.
Betere (web)teksten schrijven?
Volg onze training schrijven voor bedrijven. Een schrijftraining op maat bij jou op kantoor of online kan natuurlijk ook! Een maatwerk schrijftraining van een dag kost € 2.495 voor maximaal 12 personen.
Ontvang deze blogs direct in je mailbox (één keer per maand)
Lees ook:
Leesbaarheidsstatistieken van MS Word helpen je beter leesbare tekst te schrijven
Microsoft Word heeft een handige functie die je helpt lekker leesbare teksten te schrijven: leesbaarheidsstatistieken. Je hoeft deze functie maar één keer in te stellen. Vanaf dan staan
Microcopy tips en voorbeelden om je conversie te verhogen
Microcopy zijn korte woorden en kleine zinnetjes in e-mails en op websites. Ze nemen onzekerheden weg en helpen klanten de juiste actie te ondernemen. J
Hoe verander je onzekere klanten in trouwe klanten?
"Kijk eens wat ik heb gekocht." Iedereen kent het wel: bevestiging zoeken na een aankoop. Heb ik echt wel de beste fotocamera gekocht? Had ik misschien toch die andere uitvoering moeten kopen? Maak gebruik van die on
Dit artikel delen?
Plaats een link op je website met deze code:
<a href=”https://dialoogtrainers.nl/creatief-tekstschrijven”>Creatief tekstschrijven? Stel vragen!</a>
Of klik op de social share buttons hieronder.
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!