Uitmuntende tips voor een goede landingspagina

Goede landingspagina maken? Dit zijn tips waar je munt uit slaat 

 

Een goede landingspagina moet meteen de aandacht grijpen. Hij moet overzichtelijk zijn en direct duidelijk maken wat je de lezer biedt. Zo niet, dan klikt je klant weg. Het Belgische Munthuis is meester in het maken van goede landingspagina’s. Dus waarom zou je de techniek niet bij ze afkijken? In dit artikel bespreek ik een landingspagina en geef ik aan wat goed is en wat beter kan. Wil je een goede landingspagina maken? Dit zijn tips waar je direct munt uit slaat!

Landingspagina van het Belgische Munthuis

Het Belgische Munthuis is leverancier van munten, medailles en herdenkingsuitgiften. Maar liefst 150.000 Belgische verzamelaars komen regelmatig op de website om te bekijken of ze hun collecties kunnen uitbreiden. Uiteraard zorgt het Munthuis ervoor dat er altijd wel iets nieuws is. Dat aanbod wordt gecommuniceerd via speciale landingspagina’s. Ben je fan van marketingexpert Cialdini en zijn beïnvloedingsprincipes? En van de banaan (the ‘money button’) van blogexpert Seth Godin? Dan kun je je hart ophalen op deze pagina’s. Hun technieken worden er allemaal in gebruikt. Dit is de landingspagina van een nieuwe munt: een officiële Napoleon herdenkingsmunt.

 

Goede landingspagina maken
Klik op de afbeelding om de volledige landingspagina te bekijken.

 

Waarom is dit een goede landingspagina?

Deze landingspagina maakt direct duidelijk waarover het gaat. De opmaak heeft veel witruimte en is strak ingedeeld. Lekker overzichtelijk. Je hoeft niet eens iets te lezen of je weet al: er is een munt en ik kan hem gratis krijgen. Zelfs met een gratis presentatiemap. En de waarde is bijna 20 euro! De munt is ‘officieel’ en een ‘wettig betaalmiddel’. Altijd goed, zeker voor verzamelaars. En voor de webbezoekers die bang zijn dat ze ergens aan vastzitten: er zijn geen automatische vervolgleveringen. Als ik munten zou verzamelen, zou ik interesse hebben en doorlezen. Doel bereikt.

Gebruik veel witruimte. Dat geeft je landingspagina rust en zorgt ervoor dat je bezoeker jouw belangrijkste boodschap direct ziet.

Duidelijke call to action met een banaan

De heading zegt direct wat je als bezoeker van de landingspagina moet doen: Vraag hier nu uw GRATIS officiële Napoleon herdenkingsmunt aan. Hoe je dat doet, is ook meteen duidelijk. Seth Godin noemt het een ‘banaan’: een grote button waar niemand omheen kan. De button die jouw call to action direct verwoordt. In dit geval staat de banaan meteen rechtsboven. Je kunt er niet omheen. Bovendien hoef je amper iets in te vullen om het bestelproces te starten. Lekker laagdrempelig: je voorletters en naam invullen. De rest komt later wel, moet het Munthuis (terecht) denken.

Wat wil je dat jouw klant doet? Maak daar een opvallende button van waar niemand omheen kan. Of het nu ‘meer informatie vragen’ is of ‘koop nu’. Maak reageren vervolgens zo eenvoudig mogelijk. In dit artikel lees je meer over de banaan (opvallende button) van Seth Godin.

 

Goede landingspagina maken

 

De landingspagina heeft urgentie

Een andere reden waarom dit een goede landingspagina is: er is urgentie. In de tekst staat ‘bestel nu, dan bent u 100% zeker van uw gratis munt’. Rechts staat de oplage, waardoor je als lezer weet dat de munten niet onbeperkt verkrijgbaar zijn. En als je de landingspagina verlaat, verschijnt een pop-up. ‘De oplage is gelimiteerd’ en ‘aanvragen worden verwerkt in volgorde van ontvangst’. Klein aandachtspuntje is alleen de spelfout. Het kan de beste overkomen.

Kun je urgentie toevoegen aan je landingspagina? Doen! Het trekt je webbezoekers over de streep.

 

Goede landingspagina maken

De pagina communiceert schaarste

Het Munthuis maakt perfect gebruik van het beïnvloedingsprincipe ‘schaarste’ van Cialdini. Dat blijkt al uit de pop-up, waarin staat dat je als verzamelaar snel moet zijn. Maar het Munthuis gaat verder. Inmiddels is de munt uitverkocht. Dat is nu zichtbaar op de landingspagina op de plek waar eerst het bestelformulier stond. Het Munthuis zegt daarmee: “Zie je nou wel, we hebben het nog zo gezegd. Koop de volgende keer nou maar meteen, anders vis je weer achter het net.” Uiteraard zorgt het bedrijf er daarbij voor dat je alternatieven kunt zoeken. Op de button staat nu ‘Andere uitgiften bekijken’.

Kun je de beïnvloedingsprincipes van Cialdini toepassen? Doen! In dit artikel lees je er meer over en kun je een interview met Cialdini bekijken.

 

 

De landingspagina biedt garanties

Mensen voorkomen graag dat ze een verkeerde keuze maken. Het Munthuis biedt daarom garanties die duidelijk zichtbaar zijn afgebeeld. Maak je geen zorgen beste verzamelaar, je hebt geen verplichtingen. Je koopt kwaliteit. En ben je niet tevreden? Dan doen we niet moeilijk. Stuur het gewoon gratis terug. Het telefoonnummer staat er meteen bij, alsof het bedrijf wil zeggen: “Kom maar hoor, je mag altijd bellen als er iets is”.

Iedereen weet: bij twijfel, niet doen. Neem die twijfel dus weg en bied je webbezoekers garanties. Zo neem je de drempel weg om te reageren.

 

Goede landingspagina maken

 

Ook goed: koppeling met de homepage

Bezoekers van je landingspagina komen ergens vandaan.  Misschien hebben ze op een button in je e-mailing geklikt. Wellicht hebben ze je gevonden  door een zoekopdracht in Google. Of misschien komen ze op je landingspagina doordat ze simpelweg hebben doorgeklikt op je homepage. Het Munthuis pakt dat goed aan, want op de homepage staat precies hetzelfde als op de landingspagina. Als bezoeker weet je daardoor direct: ‘ik zit goed, dit is wat ik zocht’. En nog beter: op de homepage staan alle garanties alvast vermeld.

Laat je landingspagina aansluiten op de bron waar webbezoekers vandaan komen, bijvoorbeeld door de heading (kopregel) te herhalen. Dan schep je duidelijkheid.

 

Goede landingspagina maken

 

Maak van een goede landingspagina een nog betere landingspagina

Okay. Eén spelfout in de pop-up. En die pop-up zou iets actiever geschreven kunnen worden (inderdaad: door zullen en worden weg te halen). Kleinigheidjes in dit geval, want de landingspagina brengt de boodschap uitstekend over en creëert hebberigheid onder verzamelaars. Het is dus een goede landingspagina. Maar kan het nóg beter? Jawel. Een paar puntjes om rekening mee te houden als je zelf een landingspagina maakt:

Voorkom verwarring. Als je geen verzamelaar bent, heb je waarschijnlijk allerlei vragen. Waarom is het gratis als het normaal 20 euro kost? Hoezo is het een wettig betaalmiddel, kan ik er dan mee betalen bij Dirk en Albert Heijn? Waarom geef je me dan gratis geld? Oh – en waarom eigenlijk een niet-goed-geld-terug garantie als het toch al gratis is? In dit geval heeft de gemiddelde bezoeker deze vragen niet. De verzamelaar weet wel dat hij straks voor de rest van de collectie moet betalen. Dus in dit geval is het prima zo. Zorg jij er alleen voor dat jouw landingspagina’s duidelijk zijn en geen onnodige vragen oproepen. Doe je dat wel, dan klikt je webbezoeker weg.

Maak reageren eenvoudig. De banaan (de grote button) van Seth Godin staat pontificaal op de landingspagina. Prima. Klik je weg, dan krijg je een pop-up. Ook goed. Maar waarom staat de button niet opnieuw in de pop-up? Nu moet ik eerst terug naar de landingspagina waar ik de bestelknop weer moet opzoeken. Maak reageren zo eenvoudig mogelijk. Dus ook direct via de pop-up als je deze gebruikt.

Voorkom argwaan. Ook nu weet de verzamelaar wel wat er gebeurt, maar stel dat je een leek bent en je weet het allemaal niet. Vul jij dan een bestelformulier in zonder dat er staat wat er verder gaat gebeuren? Ik moet nu mijn naam en e-mailadres invullen. Heb ik dan meteen besteld? Zit ik eraan vast? Kan ik nog terug? Om argwaan te voorkomen, is het verstandig alvast te vertellen wat er verder gebeurt. “Vul hier uw e-mailadres in. Op de volgende pagina vult u uw adres in. Daarna kunt u uw bestelling nog eens bekijken voor u deze afrondt.” Inderdaad. Met dt.

Houd het overzichtelijk. De landingspagina is mooi strak en overzichtelijk door het gebruik van witruimte. Helaas is de bodytekst wat rommelig. Een deel van de zinnen is vet, een deel is cursief en een deel bestaat uit opsommingstekens. Gebruik bij voorkeur nooit een cursieve letter. Dat leest niet lekker. En gebruik opsommingen als een alcoholische versnapering: met mate. Een te lange opsomming ziet eruit als ‘gewone’ bodytekst, waardoor het zijn effect verliest. De tekst op deze landingspagina was strakker geweest als er een paar tussenkopjes waren gebruikt die de alinea eronder samenvatten. Een opsomming van de drie belangrijkste punten was daarbij voldoende geweest.

Goede landingspagina maken? Volg deze training

Wil je e-mailings en landingspagina’s schrijven die beter responderen? Neem dan deel aan onze training ‘e-mailings en landingspagina’s schrijven’.


Lees ook:




google review plaatje

 

Dit artikel delen?

Plaats een link op je website met deze code:
<a href=”https://schrijvenvoorfondsenwervers.nl/goede-landingspagina-maken”>Uitmuntende tips voor een goede landingspagina</a>

Of klik op de social share buttons hieronder.
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!