Wetenschappelijk bewezen: positief schrijven helpt lezers te overtuigen

Positief schrijven: 4 tips die je direct in je teksten kunt toepassen 

 

“Fijne dag nog!” Als de kassière van Albert Heijn je met een vriendelijke glimlach te woord staat, geeft je dat een lekker gevoel. Dat lekkere gevoel bereik je ook met slim gekozen woorden in je tekst. De Amerikaanse neurowetenschapper Andrew Newberg heeft zelfs ontdekt dat positieve woorden iets veranderen in ons brein. Het gebruik van positieve woorden activeert de motivatiecentra van onze hersenen. Ideaal dus als je lezers met jouw tekst wilt overtuigen! Hoe je dat doet? Dit zijn 4 tips om positief te schrijven.

Positief schrijven heeft een positief effect

Door hersenscans te onderzoeken, ontdekte Newberg dat je met positieve en optimistische woorden de activiteit van de frontale hersenkwab stimuleert. Dit hersengebied is betrokken bij ons beoordelingsvermogen. Met negatieve woorden verhoog je de activiteit in het angstcentrum van onze hersenen. Daarmee stimuleer je stresshormonen die ervoor zorgen dat we minder logisch nadenken en redeneren.

Heel kort samengevat. Van negatieve woorden kan je lezer geïrriteerd raken en afhaken. Van positieve woorden kan je lezer gestimuleerd raken en in actie komen. Het is dus heel slim dat Coolblue ‘alles doet voor een glimlach’.

Wat kun je daar nu mee?

Heel simpel: schrijf positief en gebruik geen negatieve woorden in je teksten. Dan houd je de lezer blij en vergroot je de kans dat hij bij je koopt, een review geeft, iets downloadt of iets anders doet dat je wilt. Positief schrijven lijkt eenvoudig, maar het kan soms best lastig zijn. Daarom een paar tips die je direct in je teksten kunt toepassen.

Tip 1: herschrijf negatieve formuleringen

Je duikt het zwembad in en je beste vriend staat aan de kant om je aan te moedigen. Wat hoor je dan liever? Je gaat top! Hartstikke goed! Je hebt er al 10 baantjes op zitten! of Doorzetten! Je moet nog een eind! Je hebt nog 30 baantjes te gaan! Waarschijnlijk vind je het eerste prettiger. Zo kun je vrijwel alles op twee manieren zeggen: positief of negatief. Scan je teksten maar eens op de woorden ‘niet’ en ‘geen’. Is het niet duur? Dan is het goedkoop. Betaalt een klant geen verzendkosten? Dan heeft hij het gratis in huis. Zo zegt Coolblue niet Telefoon kapot? maar Telefoon laten repareren?

 

Wetenschappelijk bewezen positief schrijven helpt lezers te overtuigen

 

Tip 2: schrijf positief, maar niet overdreven positief

Newberg bedoelt met positief schrijven niet dat je verkooptaal moet gebruiken. ‘Overpositieve’ woorden zoals verbazingwekkend, uitstekend, fantastisch en fenomenaal hebben vaak het tegenovergestelde effect. Met positieve woorden bedoelt Newberg woorden die vriendelijk, optimistisch en prettig zijn. Denk aan woorden als vrede, geluk, fijn en liefde – maar die zijn in zakelijke teksten niet altijd bruikbaar. Alternatieven zijn dan woorden als waardering, eenvoudig, enthousiast, gemotiveerd, aanbevelen, speciaal, klaar en prettig.

Op de website www.positivewordsresearch.com vind je 1.400 positieve woorden. Weliswaar in het Engels, maar het geeft een goed beeld van de positieve woorden die je in je teksten kunt gebruiken.

Tip 3: controleer je foutmeldingen

Formulieren zijn ontzettend belangrijk op je website. Je lezer of klant heeft immers besloten contact met je op te nemen of iets te bestellen. Het laatste dat je dan wilt, is irritatie veroorzaken. Bestel daarom eens iets op je eigen website en doe dat bewust fout. En lees dan je foutmeldingen eens. Grote kans dat er botte instructies in staan die misschien zelfs irritatie opwekken. Denk aan ‘je naam is niet ingevuld’ of ‘telefoonnummer is verplicht’. Herschrijf deze zinnen eens op een positieve manier. ‘Hoe heet je eigenlijk?’ of ‘Geef je nummer even, voor als we vragen hebben.’

Tip 4: klem negatieve woorden tussen positieve woorden

Soms ontkom je er niet aan negatieve woorden te gebruiken. Klem ze dan tussen een positief begin en een positief eind. Dan heeft de lezer in ieder geval een lekker gevoel als hij begint met lezen en als hij klaar is met lezen. Dit werkt voor gehele alinea’s, maar ook bij enkele zinnen. Kijk maar naar het volgende voorbeeld.

Een voorbeeld. Je kunt kiezen uit twee kandidaten voor een vacature: David en Peter. David is koppig, impulsief, geïnteresseerd, vrolijk, intelligent, actief en jaloers. Peter is vrolijk, actief, jaloers, koppig, impulsief, geïnteresseerd en intelligent. Wedden dat je de voorkeur geeft aan Peter? Bij hem blijven de woorden vrolijk en intelligent hangen. Terwijl David en Peter over dezelfde eigenschappen beschikken.

Meer weten over positief schrijven?

Wil je meer weten over het onderzoek van Andrew Newberg? Zijn boek heet Words can change your brain. In het Nederlands is het boek verschenen onder de titel Woorden kunnen je brein veranderen. Je kunt natuurlijk ook een training bij ons volgen, zoals de training webtekst schrijven. Of misschien is een privé schrijftraining voor jou interessant? Dan krijg je één-op-één tips en adviezen voor jouw teksten die je direct kunt toepassen.


Lees ook:




google review plaatje

 

Dit artikel delen?

Plaats een link op je website met deze code:
<a href=”https://schrijvenvoorfondsenwervers.nl/positief-schrijven-tips”>Positief schrijven: 4 tips die je direct in je teksten kunt toepassen</a>

Of klik op de social share buttons hieronder.
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!