Tips om je website te verbeteren en klantvriendelijk te maken
De Stanford University en The Poynter Institute hebben onderzoek gedaan naar hoe internetgebruikers websites bekijken. Opvallende uitkomst: tekst trekt het oog eerder dan foto’s en afbeeldingen! In tegenstelling tot brochures en advertenties, waarin foto’s belangrijk zijn om op te vallen, gaat het bij websites dus juist om tekst. Hoe meer tekst, hoe beter. De bezoeker is immers actief op zoek naar informatie. Waar moet je op letten? Een aantal tips om je website te verbeteren en klantvriendelijk te maken.
Tip 1. Houd het feitelijk
Wie iets zoekt op internet wil nuttige informatie – en wel zo snel mogelijk. Internetgebruikers houden daarom niet van de gezwollen reclamestijl vol subjectieve beweringen en superlatieven die sommige bedrijven graag hanteren. Ze willen feiten. En antwoorden.
Tip 2. Leg uit hoe je website werkt
Je homepage is de belangrijkste pagina, omdat vrijwel alle bezoekers daar starten. Het doel van deze pagina is de aandacht te trekken en snel de voordelen van je product of dienst duidelijk te maken. Daarnaast maak je op je homepage duidelijk hoe en waar de bezoeker aanvullende informatie vindt. Bevalt dit, dan besluit de bezoeker op je website te blijven. Zo niet, dan ben je in één klik van het scherm verdwenen.
Tip 3. Heet niemand welkom
Hoeveel websites ken je die starten met de kop ‘welkom op onze website’? Als jouw website er ook mee begint: niet meer doen. Je bezoeker wil namelijk binnen een paar seconden weten of je website hem biedt wat hij zoekt. Dan kun je maar beter een kop hebben als ‘Alles voor de inrichting van uw brandweerkazerne’ of ‘De beste kwaliteit schoonmaakdoekjes direct uit voorraad’. Je vertelt de bezoeker daarmee direct wat hij op je website kan vinden. Bovendien heeft Google niets aan je hartelijke welkom. Hoe vriendelijk het ook is, voor zoekwoorden en je vindbaarheid heeft het geen nut. Noem meteen dat je schoonmaakdoekjes verkoopt en ook Google weet waar hij aan toe is. Als beloning krijg je een hogere ranking.
Tip 4. Communiceer de voordelen
Webbezoekers staan erom bekend dat ze geen geduld hebben. Ze hebben geen interesse in (lange) verkoopverhalen of teksten over hoe je bedrijf is ontstaan. Daar gaan ze wellicht in een later stadium wel naar op zoek, maar eerst willen ze hun vragen beantwoord zien. Webbezoekers hebben maar één gedachte: “Wat heb ik eraan?” Maak dus snel duidelijk welke voordelen je biedt.

communiceer de voordelen en heet niemand welkom.
Tip 5. Schrijf vanuit de bezoeker
Dat betekent ook dat de tekst op je homepage doeloplossend geschreven moet zijn, vanuit het standpunt van de bezoeker. Op een goede homepage communiceer je niet alleen de voordelen van je product of dienst. Wil je het echt goed doen, vat de voordelen dan ook in één zin samen en maak hiervan een opvallende kopregel/heading.
Tip 6. Houd het kort en werk met hyperlinks
Omdat webbezoekers geen geduld hebben, moeten je teksten kort en bondig zijn. Je webtekst moet bovendien makkelijk leesbaar zijn om de aandacht van de bezoeker vast te houden. Een manier om dit te bereiken is te werken met hyperlinks. Als je bijvoorbeeld een productaspect wilt toelichten, doe dat dan met een link naar een andere pagina of naar een pop-up. Heeft de bezoeker hierin interesse, dan is de informatie maar een klik weg – maar hij heeft ook de keuze om door te lezen.
Tip 7. Gebruik tussenkopjes
Je vergroot de leesbaarheid van je webtekst door te werken met kopjes die bij voorkeur opvallen. Dat bereik je door ze vet te maken. Past het in de layout van de website, maak ze dan rood. Deze kleur trekt de ogen van de bezoeker als eerste. De kopjes moeten een samenvatting vormen van de tekst die volgt.
Ontvang deze artikelen direct in je mailbox
Wil je meer marketing- en schrijftips? Meld je rechtsboven aan en ontvang onze wekelijkse blogs direct in je mailbox. Je krijgt dan meteen ons e-book met bijna 40 pagina’s schrijftips, een checklist om zelf je teksten te controleren en 10 tips om betere webteksten te schrijven. Of volg een schrijftraining van ISCV!
Lees ook:
Hoe schrijf je een goede eerste zin van een e-mail, blog of andere tekst?
Een leeg beeldscherm. Iedereen die een tekst schrijft, begint ermee. De een denkt er niet over na en start direct met typen. Lucky you! De ander voelt lichte paniek. Want hoe begin je een tekst? Als jij bij de tweede categorie hoort (net als bijna iedereen), moet je zeker even verder lezen.
Microcopy tips en voorbeelden om je conversie te verhogen
Microcopy zijn korte woorden en kleine zinnetjes in e-mails en op websites. Ze nemen onzekerheden weg en helpen klanten de juiste actie te ondernemen. J
Gebruik het ankereffect om mensen meer te laten kopen of geven (5 tips)
Het ankereffect (ofwel ‘anchoring’) houdt in dat mensen de eerste informatie die ze zien als basis nemen voor hun beslissing. Dit kun je gebruiken om meer omzet te krijgen.
Vond je dit een goede tip? Deel hem via de buttons hieronder
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!