Tekst. Beter. Inkorten. Doe als OHRA en kort je teksten in!

Dé 9 tips om je teksten in te korten

 

In 1918 zei William Strunk het al in zijn beroemde boek The Elements of Style: “Laat onnodige woorden weg.” Toen was er nog geen internet. We leefden zonder social media. Er was zelfs geen televisie. En toch wist Strunk toen al dat mensen alleen boeken aandachtig lezen. Alle andere uitingen moet je dus kort houden. OHRA heeft dat geperfectioneerd. Iedere verzekering wordt teruggebracht tot 3 kernwoorden. Maar waarom moet je eigenlijk kort schrijven? Wat ís kort schrijven? En hoe doe je het? Hieronder vind je dé 9 tips om teksten in te korten. Met. Korte. Toelichting.

Belangrijk: blijf relevant

Kort schrijven betekent eigenlijk relevant schrijven. Je tekst mag best anderhalf kantje zijn, maar dan moet de inhoud wel lezenswaardig zijn. Onthoud dat niemand teksten leest die hij niet hoeft te lezen. Een factuur wordt gelezen. Dat moet als je zeker wilt zijn dat je het juiste bedrag aan de juiste persoon betaalt. Een boek wordt gelezen, want daar heb je zin in. En je hebt ervoor betaald. Alle andere teksten worden gescand en vluchtig gelezen. Mensen halen eruit wat relevant voor ze is.

Laat onnodige woorden weg. Zijn alle woorden die je gebruikt echt nodig? Dan mag je tekst best anderhalf kantje zijn.

Waarom teksten inkorten?

Als je je boodschap over wilt brengen, moet je het de lezer gemakkelijk maken. Als de telefoon rinkelt, een WhatsApp bericht binnenkomt of de kinderen gillen, is de aandacht direct weg. Je wilt dus dat je boodschap zo snel en eenvoudig mogelijk wordt overgebracht. OHRA heeft dat geperfectioneerd. In 3 woorden wordt de verzekering omschreven. En in 3 bulletpoints vind je de belangrijkste informatie, gevolgd door 2 buttons. Korter kan het niet. Voor de lezer die toch meer wil weten, staat de bodytekst eronder. Zo is iedereen blij. De snelle scanner, de aandachtige lezer én OHRA. Want hiermee haal je klanten binnen.

Korte tekst in bulletpoints van OHRA

Tip 1. Bedenk voor wie je schrijft

Schrijf je voor Google? Dan moet je tekst wat langer zijn, anders doet het niets in de zoekresultaten. Schrijf je voor een prospect uit een koud bestand? Dan moet je tekst zo kort mogelijk zijn. Die persoon zit (nu nog) niet op je te wachten. Schrijf je een informatief stuk, zoals een blog? Dan mag het weer wat langer zijn. De lezer wil graag informatie en zal dus verder lezen. Het bewijs? Jij bent ook al tot hier in de tekst gekomen!

Tip 2. Schrap de eerste alinea

Als je de eerste alinea weghaalt, is de kans groot dat je tekst gewoon overeind blijft staan. Dat komt doordat we gewend zijn eerst te praten over koetjes en kalfjes. Pas daarna komen we ter zake. Die luxe heb je niet met tekst. Cut to the chase! Niemand leest websites als tijdverdrijf of hobby.

Tip 3. Haal ‘need to know’ los van ‘nice to know’

Wat moet de lezer echt weten? Dat is ‘need to know’. Al het aanvullende is ‘nice to know’. Verdeel je tekst ook zo. Zet het allerbelangrijkste vooraan en vul je basistekst ermee. Alle toelichtingen en bijzaken kunnen in een folder of op een aparte webpagina.

Tip 4. Scan je tekst op deze woorden

Scan je tekst op de woorden kortom, het is dus, anders gezegd, samengevat en met andere woorden. De zin ervoor kan weg. Je gaat je boodschap immers herhalen op een manier die je eigenlijk beter vindt. Herhaling haalt het tempo uit je tekst. Je lezer gaat zich vervelen.

Tip 5. Deel lange zinnen op

Korte zinnen lezen prettiger dan lange. Scan je tekst op de woorden en, of, want en maar. Zet voor dat woord een punt en begin met een hoofdletter. De kans is groot dat je nu een lange zin in twee korte zinnen hebt gedeeld – en dat beide zinnen nog steeds goed lopen. Zo niet, dan kun je hier en daar nog een woordje aanpassen. Doe hetzelfde met komma’s. Staat ergens een komma? Dan is de kans groot dat je er twee zinnen van kunt maken.

Tip 6. Maak je tekst zo kort mogelijk

Lees je tekst nog eens en bekijk zin voor zin of het korter kan. Is de zin niet relevant? Haal hem weg. Staan er lange woorden in? Maak ze korter. Snoei je tekst zoveel mogelijk. Dat wil niet zeggen dat je drie woorden mag overhouden. Wat je doet, is ervoor zorgen dat ieder woord telt en een functie heeft. Je tekst is daardoor automatisch zo kort mogelijk.

Tip 7. Werk met opsommingen

Ook nu geldt: doe als OHRA. Vermeld je belangrijkste boodschap in een paar korte bulletpoints. Dat helpt de snelle lezer binnen een paar seconden de boodschap duidelijk te krijgen. Gebruik geen volzinnen. ‘Direct schade melden via OHRA app’ is geen mooi Nederlands, maar het vertelt wel wat het moet vertellen. Een volzin als ‘Je kunt je schade direct melden met de OHRA app’ haalt het effect van een bulletpoint weg, Je maakt de zin onnodig lang.

Tip 8. Wees zuinig met bijwoorden en bijvoeglijke naamwoorden

Even terug naar de les Nederlands van vroeger. Een bijwoord is een woord dat meer informatie geeft over het woord waar het bij hoort. Bij ‘ik loop snel’ is snel het bijwoord bij loop. Een bijvoeglijk naamwoord zegt iets over een zelfstandig naamwoord. Een rode fiets is een voorbeeld. Rode is het bijvoeglijk naamwoord van fiets. De namen zeggen het al. Bijwoorden en bijvoeglijk naamwoorden zet je erbij. Je hebt ze dus niet echt nodig. Maar pas op: ze maken je tekst wel levendig en lekker leesbaar. Loop ze daarom eens na en bekijk of je ze echt allemaal nodig hebt. Laat er een paar staan, zodat je een goede balans krijgt tussen korte tekst en lekker leesbare tekst.

Tip 9. Verwijder omslachtige formuleringen

Er is geen twijfel over mogelijk dat die auto van mij is. Aan die zin is niks mis. Maar hij is wel lang. Je kunt ook gewoon zeggen ‘die auto is van mij’. Op eigentijdse wijze? Dat is ‘eigentijds’. Op een snelle manier? Dat is ‘snel’. Hij is een man die ervan houdt te sporten? Precies. Dat is dus simpelweg ‘Hij sport graag’.

Hoe pas je dit toe?

Kom naar de training ‘winnende webteksten schrijven’. Dan leer je in één dag hoe je overtuigend en gericht schrijft. En lekker kort. Natuurlijk.

the elements of style

Leestip! ‘The Elements of Style’ van William Strunk

Time riep het boek ‘The Elements of Style’ in 2011 uit tot een van de 100 meest invloedrijke boeken die sinds 1923 in het Engels zijn uitgebracht. Het boek is een beroemde Amerikaanse schrijfstijlgids die in 1918 is geschreven door William Strunk. Hij schreef het boek in eerste instantie voor gebruik op de Cornell University in New York. Pas later werd het boek officieel op de markt gebracht. Strunk behandelt onder andere  ‘elementaire gebruiksregels’, ‘principes van compositie’ en  woorden en uitdrukkingen die vaak worden misbruikt. Het 17e principe van compositie is: ‘Laat onnodige woorden weg.’ In 1959, 1972, 1979 en zelfs nog in het jaar 2000 (54 jaar na het overlijden van Strunk) zijn bijgewerkte versies verschenen.


Lees ook:




Dit artikel delen?

Plaats een link op je website met deze code:
<a href=”https://schrijvenvoorfondsenwervers.nl/tips-om-teksten-in-te-korten”>Dé 9 tips om je teksten in te korten</a>

Of klik op de social share buttons hieronder.
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!