Wat zet je op de homepage – en waar dient de homepage voor?

 

Wat zet je op de homepage – en waar dient de homepage voor?

 

Je homepage is je etalage. Je eerste indruk. In een echte etalage zet je niet meteen alles te koop wat je hebt. Je wilt de klant nieuwsgierig maken met je etalage. Je wilt dat hij je winkel binnenloopt. Precies dát moet je homepage ook doen. Je bezoeker moet direct zien wat je toegevoegde waarde is. ‘Ja, hier moet ik zijn!’ Daarna moet hij intuïtief weten hoe hij verder moet. Waar de deur naar je winkel dus zit. Wat zet je op je homepage om dat gevoel te creëren? Je leest het hieronder.

De functie van de homepage

Meestal zijn homepages niet bedoeld om goed te scoren in Google. Daarvoor heb je landingspagina’s. Je homepage is bedoeld als showcase die vertelt wie je bent of wat je biedt. De rest van je website richt zich op conversie. In de Kalverstraat reken je een nieuwe broek ook niet af in de etalage. Daarvoor ga je de winkel in. Daarna naar de kledingrekken. Dan naar het pashokje. En pas dan naar de kassa. Je homepage is dus een startpunt. Je geeft je bezoeker vertrouwen en vertelt hem dat hij goed zit. ‘Kom binnen, hier vind je wat je zoekt!’

Meerdere doelgroepen? Deel je homepage op

Richt je je op meerdere doelgroepen? Dus op particulieren én op bedrijven? Of op leraren én leerlingen? Gebruik je homepage dan als toegangspoort. Maak direct duidelijk waar je doelgroep heen moet en probeer niet beide doelgroepen in één tekst te vangen. Dat lukt je vrijwel nooit. Iedere doelgroep zoekt immers iets anders op je website.

 

Homepage van FBTO
Op de homepage van verzekeringsmaatschappij FBTO moet je meteen kiezen. Linksaf voor nieuwe klanten. Rechtsaf voor bestaande klanten.

 

Vier belangrijke don’ts voor je homepage

Don’t nummer 1. Begin niet met welkom heten. Daar gebruik je de etalage van een winkel ook niet voor. Je hebt maar een paar seconden om je bezoeker duidelijk te maken dat hij bij jou vindt wat hij zoekt. Gebruik je kopregel daar dus voor. En schrijf nooit een kopregel als ‘welkom op onze website’. Je bezoeker verwacht simpelweg dat hij welkom is. En een praktisch puntje: de kopregel van je website draagt bij aan je vindbaarheid in Google. Je bezoeker zoekt jou in Google niet op de woorden ‘welkom bij’. Hij zoekt op ‘leverancier van stalen cilinders’. Dát moet je kopregel dus zijn.

Don’t nummer 2. Schrijf geen lappen tekst. Daar heb je je landingspagina’s voor. Een lap tekst is een tekst van meer dan 75 woorden in hetzelfde lettertype. Dus een regel of 5 á 6. Dat negeert ons brein, het kost te veel inspanning om ‘zo veel’ tekst te lezen. Maak je bezoeker eerst nieuwsgierig. Dat doe je niet door meteen met een overzicht te komen van alles wat je doet. Met social media. Met nieuwsberichten. Met een aanmeldfunctie voor de nieuwsbrief. Met productinformatie. Met awards. Dat maakt je pagina onoverzichtelijk. Je homepage is puur bedoeld om je bezoeker de eerste stap te laten zetten.

Je kunt overigens wel meer informatie op je homepage zetten, maar doe dat meer naar onderen. Zoals op onze homepage. Je doet het dan voor SEO (zoekmachineoptimalisatie). Je doet het niet voor je bezoeker. Die leest je homepage teksten waarschijnlijk niet. Je bezoeker klikt na de eerste indruk direct in het navigatiemenu om te vinden wat hij zoekt.

Don’t nummer 3. Open je homepage niet met vage slogans. ‘Verbeter jezelf, begin hier!’ of ‘De wereld is mooi, maar het kan altijd mooier!’ Dat zegt niets over wat je doet of biedt. Je bezoeker wil direct zien of hij bij jou goed zit. Of hij gaat vinden wat hij zoekt. Vaagtaal is dan uit den boze. Wees duidelijk en zeg direct waar het op staat. Wat je biedt en waar je de bezoeker mee helpt.

Don’t nummer 4. Gebruik geen sliders. Zeker niet als je drie of vier op elkaar aansluitende verschillende boodschappen hebt. Niemand wacht op de volgende slide om je hele boodschap te lezen. En meestal gaan de sliders sowieso te snel of te langzaam om de tekst te lezen. Als je toch sliders wilt gebruiken, gebruik ze dan als design-element. En niet als communicatietool.

Vier belangrijke do’s voor je homepage

Do nummer 1. Waarom komt een bezoeker terug op je homepage? Niet om nog eens te kijken wat je ook alweer aanbiedt. Negen van de tien keer zoekt hij je contactgegevens. Want die had hij de vorige keer niet genoteerd. Vergeet daarom niet je contactgegevens op je homepage te vermelden. Bovenaan in je menu, maar ook onderaan in de footer. Dat zijn de plekken waar je bezoeker deze informatie verwacht.

Do nummer 2. Wat is je belangrijkste product of dienst? En vooral: wat is het belangrijkste voordeel voor de bezoeker? Wat doe je om je te onderscheiden van de massa? Dát is wat je op je homepage zet.

Do nummer 3. Houd je homepage rustig. Je bezoeker moet in één oogopslag zien of hij bij jou goed zit. Heel veel tekstblokken, plaatjes, banners en video’s bij elkaar zorgen voor een brij aan informatie. Je bezoeker heeft geen tijd (en zin) om daarin op ontdekkingstocht te gaan. Vergelijk het met een etalage. Als er gereedschap, pannen, tuinbroeken, lampen en planten in staan – wat verkoop je dan? Je klant is verward en loopt door. Houd het ontwerp van je homepage dus rustig, eenvoudig en gebruiksvriendelijk.

 

Homepage van Energie Direct
Op de homepage van Energie Direct zie je meteen wat het product is. Met de unieke eigenschappen. En zonder lappen tekst. Je ziet ook meteen wat er van je wordt verwacht: de kosten opvragen. De meneer wijst er zelfs nog even naar.

 

Do nummer 4. Een belangrijk doel van je homepage is het begeleiden van je bezoeker. Denk daarom goed na over je navigatiemenu. Zodra je bezoeker de indruk heeft bij jou aan het juiste adres te zijn, wil hij door. Dan gaat hij naar het navigatiemenu. Vindt hij daar in één of twee kliks wat hij zoekt? Zo niet, dan ben je de bezoeker alsnog kwijt. Wat helpt is een opvallende call-to-action button, zoals op de bovenstaande pagina van Energie Direct. Daardoor weet je bezoeker direct wat hij moet doen. Een opvallende button wordt ook wel een banaan genoemd. Hij is niet te weerstaan, zoals een aap een banaan niet kan weerstaan.

Dus wat zet je op je homepage?

  • Je homepage moet duidelijk maken wat mensen op je website kunnen vinden.
  • Je homepage moet zich concentreren op wat jou onderscheidt.
  • Je homepage moet bezoekers naar je belangrijkste pagina’s leiden.

Leren hoe je goede homepages en webpagina’s schrijft?

Volg onze training schrijven voor bedrijven. Een schrijftraining op maat bij jou op kantoor of online kan natuurlijk ook! Een maatwerk schrijftraining van een dag kost € 2.495 voor maximaal 12 personen.

 

Ontvang deze blogs direct in je mailbox


Lees ook:




Dit artikel delen?

Plaats een link op je website met deze code:
<a href=”https://schrijvenvoorfondsenwervers.nl/wat-zet-je-op-de-homepage”>Wat zet je op de homepage – en waar dient de homepage voor?</a>

Of klik op de social share buttons hieronder.
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!